Az influencer marketing robbanásszerű elterjedését elnézve csak idő kérdése volt, hogy megjelenjenek azok a felhasználók, akik megpróbálják magukat influencerként eladni anélkül, hogy kiérdemelnék ezt a titulust. Az ilyen „kamu influencerek” általában valamilyen mesterséges (tehát nem természetes) módon szereznek maguknak több követőt, és gyakran aktivitást is, hogy népszerűbbnek tűnjenek a márkák szemében, és jövedelmező szerződéseket írhassanak alá.
Sajnos nem egy gyanútlan cég került már bajba, miután kiderült, hogy olyan influencerekkel dolgoztak együtt, akik lényegében megvásárolták maguknak a követőiket, és semmilyen értéket nem képviselnek sem a márka, sem a célközönség számára.
Az ilyen incidensek súlyos foltokat hagyhatnak egy egyébként tisztességes márka hírnevén. Ha szeretnéd elkerülni az ilyen helyzeteket, akkor tudnod kell, hogy miről ismerheted fel a csalókat. Cikkünk ebben igyekszik segíteni!
1. Ellenőrzött-e a fiók?
Az Instagram, a Facebook, és a Twitter is lehetővé teszi a népszerűbb felhasználók számára, hogy hitelesítsék/ellenőriztessék fiókjukat, és ezzel bebizonyítsák, hogy tényleg ők kezelik azokat. Ezt általában valamilyen kék alapon fehér pipa jelzi, habár más platformok másképpen is feltüntethetik a hitelesítést. Ha egy fiók hitelesített, akkor jó eséllyel az adott személy áll a profil mögött.
Ez mindenképpen biztató jel, de további dolgokra is oda kell figyelned…
2. Hogyan növekedett az adott fiók követőbázisa?
A követők száma az egyik leginkább túlértékelt mutató, ami sok márkánál csőlátást okoz. Az általános logika szerint ha valakinek sok követője van, akkor az biztosan népszerű, és jó influencer. Szóval mit csinál sok csaló? Követőket vásárol. Ez egy viszonylag olcsó üzlet, de akár több ezer „követőt” is lehet szerezni vele egyetlen nap alatt.
Azt, hogy egy fiók használ-e ilyen álkövetőket viszonylag egyszerűen ellenőrizheted. Ehhez egy olyan eszközre lesz szükséged, ami megmutatja, hogy egy elmúlt időszakban hogyan változott egy fiók követőinek száma. A SocialBlade egy nagyszerű ingyenes eszköz, és rengeteg fiók követőadatait tartalmazza különféle platformokról (YouTube, Facebook, Instagram, stb.)
Ha azt veszed észre, hogy valaki egy-két nap alatt óriási mennyiségű követőt szerzett (és esetleg néhány nappal később el is veszített egy csomót), akkor a kérdéses felhasználó jó eséllyel vásárolta ezeket a követőket.
3. Mekkora a fiók aktivitási aránya?
Árulkodó jel lehet az is, hogy mekkora aktivitást váltanak ki a követőkből a fiók bejegyzései, vagyis hogy hány hozzászólás, reakció érkezik rájuk, illetve hogy hányan osztják meg azokat. Ha valakinek több tízezer követője van, de csak 10-20 reakció érkezik a bejegyzéseire, akkor ott valami nincs rendben – vajon miért nem érdekli azt a rengeteg követőt, hogy miket tölt fel/publikál az adott fiók?
Sajnos efféle interakciókat, aktivitást is lehet vásárolni, éppen ezért az is gyanús lehet, ha valakinek aránytalanul nagy aktivitási aránya van. A kérdés csak az, hogy mi számít arányosnak…
A Makerly statisztikái szerint az átlagos Instagram kedvelési arány valahol 1 és 5% között mozog. Ez azt jelenti, hogy ha valakinek van 10 ezer követője, akkor átlagosan 100-500 kedvelésre lehet számítani a bejegyzésein az Instagramon.
Itt érdemes megjegyezni, hogy értelemszerűen vannak kivételek, és hogy a Facebook gyenge organikus elérései miatt még a hiteles fiókok sem feltétlenül érik azt az aktivitási arányt a platformon, amekkorát érdemelnének.
4. Milyen hozzászólások érkeznek a feltöltésekre?
Érdemes azt is megnézni, hogy a kérdéses influencer bejegyzései alá milyen jellegű hozzászólásokat írnak a felhasználók. Ha a kommentek között többnyire általános egy-két szavas hozzászólások szerepelnek („Szuper!”, „Tök jó!”, „Ez igen!”, stb.), vagy hangulatjeleket látsz mindenütt, akkor könnyen lehet, hogy ezeket a hozzászólásokat úgy vásárolták. Ez különösen az Instagram csalók köreiben elterjedt.
Ha azonban a kommentek között hosszabb beszélgetések alakulnak ki összetettebb hozzászólásokkal, rövid történetekkel, és még a fiók tulajdonosa is válaszolgat ezekre, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy egy hiteles influencerrel van dolgod.
5. Hány embert ér el az adott fiók?
Elért emberek alatt azokat a felhasználókat értjük, akik látják a fiók bejegyzéseit. Ez egy nagyon fontos árulkodó mutató, ugyanis ha egy a fióknak főleg vásárolt álkövetői vannak, akkor azok nagy része valószínűleg egyáltalán nem is látja a bejegyzéseket, amiket a fiók közzétesz.
Egy influencer marketing platform segíthet rávilágítani ezekre az adatokra, habár ezek többnyire csak becslések, és a valódi adatokat csak maga a fiók tulajdonosa ismeri.
6. Kapcsolatok és kommunikáció más influencerekkel
Az influencerek gyakran tagjai valamilyen hálózatnak, csoportnak, amelynek tagjaival rendszeresen kommunikálnak, esetleg néha együtt is dolgoznak egy-egy projekten, vagy legalább megemlítik egymást tartalmaikban. Ha egy fiók gyakran kommunikál/áll össze más influencerekkel, akkor valószínűleg egy valódi ember kezeli azt, valódi barátokkal és egyéb kapcsolatokkal.