Mit jelent influencernek lenni? Valóban csak annyiról van szó, hogy valaki azért kap pénzt, hogy egy kamerába beszél?
Influencernek lenni az egyik legdivatosabb foglalkozás manapság. Sok fiatal számára ez maga az álom munka. Úgy gondolják, hogy az influencerek élete csak abból áll, hogy részt vesznek ismert emberekkel rendezvényeken, forgatásokon és fotózásokon, illetve általuk kedvelt termékeket hirdetnek a profiljukon. Sok ilyen fiatal fordul hozzánk kérdésekkel és most ezekből a kérdésekből válaszolunk meg négyet.
Mit jelent az, hogy influencer? Mennyi számít munkának?
Az influencerség nem egy tanulható foglalkozás, hanem egy jellemző vagy egy úgynevezett tulajdonság. Tehát akárkiből sajnos nem lehet csak úgy influencer. Képesnek kell lenni arra, hogy valakiből influencer lehesseb. Képesnek kell lenned, hogy a követőid vásárli szokásaira hatni tudj, illetve a márkaválasztásukra is. De nem csak erre kell képesnek lenned, hanem arra is, hogy érdekes és minőségi tartalmakat tudj készíteni a social media felületeire. Szeretned kell a tartalmak elkészítését, tudnod kell azonosulni vele, hogy hitelesen képviselj egy márkát. Ennek a kettőnek együtt kell jól tudnia működni, nem elég, hogy csak jó tartalmat tudsz gyártani, ha nem tudsz hatni a követőidre.
Hány követő kell ahhoz, hogy valaki influencer lehessen?
Nincs meghatározva, hogy hány követőtől számít valaki influencernek. Rengeteg olyan influencer van akinek 10 E követője van, de van olyan akinek 50 E vagy 100 E feletti követője van és influencerként éli hétköznapjait. Az online térben azokat az embereket nevezzük influencernek, akiknek ténylegesen vannak együttműködéseik cégekkel és úgy látjuk, hogy hatást gyakorolnak a követőikre a megosztott tartalmakkal, tehát tudnak hatni a követők vásárlási és márka választási szokásaikra. Egy sminkes esetében például akkor érvényesül az influencer hatás, ha mondjuk a követőket érdekli, hogy ő melyik márkájú ecsetet vagy szivacsot használja, érdekli őket az ő véleménye, és lehet hogy ők az ő véleménye miatt fogják azt a terméket megvásárolni. Ennek nem szükséges szakértői minőségűnek lennie, de mivel sminkes ezért a vásárlók úgy gondolják, hogy amit ő képvisel/hirdet az csak jó lehet, mert ő is biztos, hogy azt használja. Ez nem minden esetben igaz, egy influencernek nem szükséges használnia a terméket ahhoz, hogy együttműködjön a céggel.
Magyarországon meg lehet élni ebből?
Erre nem lehet biztos igennel vagy bizotos nemmel válaszolni. Az influencereknek több forrásból és több formában folyhat be a fizetésük. Például nem minden cég fizet azért, hogy a termékét reklámozzák, hanem cserébe terméket ad ajándékba. Sokszor ezek több 10 ezer forint értékűek is, de bizonyos cégeknél lehet több 100 ezer forint a termék értéke. Van olyan cég, aki a termék mellett fizet is az influencernek azért, hogy reklámozza a terméket. De vannak azok az influencerek, akik YouTube videókat készítenek, ekkor a reklámok automatikusan futnak a videókon és ebből a bevételből osztoznak a YouTube-bal. Vannak olyan felületek, ahol lehetőség van arra, hogy a követők anyagi támogatást küldjenek az influencer számára. Külföldön ez már régebb óta megy, Magyarországon is kezd egyre népszerűbbé válni, hogy kisebb-nagyobb összeggel hozzájáruljon valaki a tartalomgyártáshoz. Emellett van olyan együttműködés ami lehet allandó, vagy időszakos együttműködés. Ekkor szerződésben határozzák meg, hogy mikor és mennyit fizet egy cég az együttműködésért, lehet 1 éves szerződést is kötni, ez a influencer és a vállalat között dől el.
Mire van szükségem, hogy jó influencer lehessek?
Először arra kell törekedni, hogy felismerd milyen tartalmak azok amik megfelelnek a követőid számára. Milyen tartalmakra jön a legtöbb reakció (like, komment, kérdés), tehát minél több visszajelzés, hogy érdekli őket az amit megosztottál. Olyan tartalmat kell tudnod készíteni, ami mások részére is érdekes lehet. Ha videós tartalmakat fogsz gyártani akkor elengedhetetlen, hogy érts a videó vágáshoz, és nem árt ha van egy olyan felszerelésed ami jó minőségben veszi fel a videót, hangot és ügyelned kell a fényekre is. Ha csak képeket osztasz meg influencerként akkor tudnod kell a képszerkesztőket használni, sok esetben a photoshop használata is előny.
Fontos, hogy rendszeresség és a kitartás. Szükség lesz arra, hogy össze szedd minden erőd és bátorságod. Nem szabad, hogy kedved szegje az, ha negatív visszajelzéseket kapsz, és ezzel a legtöbb influencer szokott életében többször is találkozni. Mindig lesz olyan akinek nem tetszik az amit csinálsz, nem tetszik neki a stílus amit képviselsz, vagy egyszerűen csak féltékenységből ír negatív kommentet. Ezeknél nem szabad leragadni, tudni kell úgy kezelni, hogy ne legyen hatása a kedvedre. Fontos, hogy folyamatosan kommunikálj a követőiddel, hisz nekik fontos, hogy te válaszolj, ha feltesznek egy kérdést. Így fogják azt érezni, hogy egy közösséghez tartoznak.