A közösségi média kezelése kívülről egyszerű feladatnak tűnik, egészen addig, amíg az ember el nem kezdi komolyabban űzni az ipart, és rájön, hogy valójában egy rettentően időigényes procedúráról van szó. Még egyetlen Instagram profil vezetése is olyan apróságokat rejt magában, hogy az ember akár órákat is eltölthet a részletek tökéletesítgetésével, mielőtt azon kapná magát, hogy lassan le megy a nap.
Éppen ezért érdemes minél több lehetőséget megragadni arra, hogy a hétköznapi feladatokat minél hatékonyabban, gyorsabban elvégezhesd, persze anélkül, hogy mindez a minőség rovására menne. Influencerként időd nagy részét jó eséllyel az Instagramon töltöd, ezért itt rengeteget is spórolhatsz. Hogy hogyan? Máris mutatjuk!
Tervezd meg profilod felépítését
Jó, ha el tudod képzelni magad előtt, hogy milyenre szeretnéd kialakítani profilodat. Ez nem csak abban segít, hogy esztétikailag egységes stílust hozhass létre, hanem abban is, hogy tartalmaid szerkezeti felépítése is logikus és átlátható legyen. Így a későbbiekben sokkal könnyebb lesz új tartalomötletekkel előállni a kialakított esztétika és struktúra alapján.
Szedd össze, hogy milyen témákat és milyen ütemterv szerint szeretnél megjeleníteni profilodon. Ha például egy ruhamárka Instagramjáról van szó, akkor ilyen téma lehet például, a promóciós katalógusi bejegyzések, a felhasználói tartalmak, illetve a kulisszák mögötti pillanatképek. A promóciós képeket hetente három alkalommal, a másik kettőt heti 2-2 alkalommal posztolnád.
Készítsd el képeidet egy egész hétre előre
A képek elkészítése, megszerkesztése, illetve a saját, designos grafikák elkészítése rendkívül időigényes feladat lehet. Ha sok időt szeretnél megspórolni magadnak ezen, akkor ne kezdj bele minden nap ugyan abba a procedúrába, hanem készítsd el összes posztolásra szánt képedet egy hétre előre.
Használd az előbb kialakított téma-ütemtervedet, hogy tudd, miből mennyit kell elkészítened, és mikorra kell beidőzítened. Némely Instagramkezelő alkalmazás még képes bejegyzéseid alapján egy előnézetet készíteni arról, hogy hogyan néz majd ki profilod a feltöltött képekkel – ezzel meggyőződhetsz róla, hogy a kívánt struktúra és esztétikai vonal mentén dolgozol-e.
Tervezd meg előre képfelirataidat
Heti hét képfeliratot megírni sokkal könnyebb egyszerre, mint minden egyes alkalommal, amikor kiposztolsz egy képet. Ha már az előző pontban úgyis elkészítetted előre a feltöltésre szánt képeidet, akkor miért ne írnád meg hozzájuk a kísérőszöveget is? Így a posztoláskor minden készen áll majd a publikációra.
Időzítsd előre bejegyzéseidet
Ha csak egy kis ideje is foglalkozol a közösségi médiával, akkor bizonyára tisztában vagy vele, hogy a bejegyzések időzítése éppen olyan fontos, mint azok tartalma. Mindenki tudja, hogy akkor kell posztolgatni, amikor a legtöbb követő aktív az adott platformon, hogy a tartalom minél többekhez eljusson, és a kezdeti aktivitásra az algoritmus is felfigyeljen (ez különösen fontos az Instagramon).
Természetesen nem igazíthatod saját életedet mások időbeosztásához, hiszen lehet, hogy egészen máskor érnél rá posztolni, mint ahogy követőid aktívak az Instagramon. Éppen ezért érdemes előre időzítened bejegyzéseidet, hogy mindig a lehető legjobb időpontban kerüljenek ki követőid elé.
A legtöbb közösségi kezelőeszköz rendelkezik ilyen funkcióval. Amikor hét elején elkészíted a képeket és feliratokat, máris időzítsd be őket az előző időszak legaktívabb időszakai szerint, hogy maximális aktivitásra tehess szert a nélkül, hogy az Instagram közelében kéne lenned!
Használj előre elkészített képstílusokat
Az Instagramon a képeké (és videóké) a főszerep, ezért fontos, hogy tartalmaidat egységes esztétikai stílusban készítsd el (mint ahogyan azt már korábban is megemlítettük). Bizonyára te magad is láttál már olyan Instagram profilokat, amelyek egy vizuális stílushoz kötik magukat, ezzel egy egységes, profi hangulatot keltve.
Persze minden képet külön megszerkesztgetni időigényes feladat, éppen ezért kell kihasználni az előre elkészített képstílusok hatalmát. A legtöbb képszerkesztő alkalmazás kínál úgynevezett „preseteket”, amelyek lényegében előre elmentett képbeállításokat tartalmaznak (szín, kontraszt, stb.) Ezeket aztán bármelyik képre egyetlen koppintással alkalmazhatod, hogy ne nagyon kelljen vesződni velük.
Habár minden kép kívánhat némi extra munkát ezen kívül, a presetek a szerkesztés 90-95%-át megoldják helyetted. Az igazán jó alkalmazások nem csak beépített stílusokat kínálnak, hanem lehetővé teszik azt is, hogy sajátokat készíts és ments el későbbi használatra!
Használj sablonokat a történetek megtervezéséhez
A vizuális egységesség jó, ha a történetekre is kiterjed profilodon, de persze nem muszáj az összes pillanatképet vagy gyors videót megszerkesztened, mielőtt feltöltenéd őket a történetek közé.
Amikor csak teheted, igyekezz azt a vizuális stílust alkalmazni történeteidben, amiket többi feltöltésednél. Maradj a tőled megszokott színeknél, illetve válassz ki egy betűtípust, amit történeteidben használsz majd.
Természetesen mindez szintén időigényes lehet, hacsak nem használsz vizuális sablonokat történeteid elkészítéséhez. Ezek a sablonok lényegében előre elkészített bejegyzések, egy mintaszöveggel, és elrendezéssel, amiket csupán ki kell cserélned saját tartalmaidra, mielőtt posztolnád őket. A Canva például egy remek grafikai eszköz, amivel mutatós sablonokat készíthetsz az Instagramra, és számos más platformra is.
Fordíts időt a kommunikációra is
A közösségi médiát nem hiába hívják annak, aminek – ahhoz, hogy követőid igazán megkedveljenek és bízzanak benned, neked is a profilod köré kialakuló közösség részévé kell válnod. Ehhez persze érdemes minél több hozzászólásra minél hamarabb válaszolni, ami már önmagában időigényes feladatnak bizonyulhat, főleg ahogy idővel egyre felkapottabbá válsz az Instagramon.
Ahelyett, hogy minden kommentre azonnal válaszolni próbálnál, tégy félre minden nap fél órát arra, hogy kommunikálj egy kicsit követőiddel. Ilyenkor válaszolj a hozzászólásokra, és nézz utána, hogy mit mondanak az emberek rólad az Instagramon (és általánosságban az interneten).
Használj gyors válaszokat a leggyakoribb közvetlen üzenetekre
Sok cég az ügyfélszolgálat lebonyolítására is használja az Instagramot. Mivel gyakran kapnak hasonló üzeneteket, komoly hasznát veszik a gyors válaszok funkciónak, amivel rengeteg időt spórolhatnak meg maguknak, elvégre 4-szer leírni ugyan azt a választ egy kérdésre időigényes feladat. A gyors válaszok funkció lehetővé teszi, hogy előre elkészített válaszokat fogalmazz meg a leggyakrabban feltett kérdésekre, amiket aztán egyetlen koppintással elküldhetsz nekik.
Mentsd el legjobb hashtagjeidet későbbre
A hashtagek hatékonyan alkalmazhatók Instagram tartalmaid kiemelésére, hiszen segítségükkel olyan felhasználókat is elérhetsz, akik egyébként nem követik profilodat. Persze sok időbe telhet minden egyes bejegyzéshez új hashtageket keresni, valahányszor posztolni szeretnél valamit.
Spórolj meg némi időt magadnak azzal, hogy elmented a legjobban teljesítő címkéket, amiket gyakran használsz bejegyzéseidben, hogy később bármikor könnyedén átmásolhasd őket egy új poszt szövegébe (vagy az első hozzászólásba).
Használj újraosztó alkalmazásokat
A felhasználói tartalmak hatalma vitathatatlan, azonban míg a legtöbb platform egyszerűvé teszi a nyilvános bejegyzések megosztását saját oldaladon, addig az Instagram nem kínál ilyen funkciót. Természetesen szétnézhetsz az Instagramon, begyűjtheted a képeket, és új szövegeket is megfogalmazhatsz hozzájuk, hogy saját oldaladra posztolhasd őket (természetesen az eredeti készítő engedélyével, amit persze külön-külön ki kell kérned), de mindez rengeteg munka és idő egyszerre.
Szerencsére számos szolgáltatás és alkalmazás kínál újraosztási funkciót az Instagramra. Ezek általában az eredeti szerző feltüntetésével, és az eredeti felirattal együtt osztják meg a bejegyzést saját profilodon, így a munka egy jó részét elvégzik helyetted. Persze a válogatást és az engedélyeket továbbra is neked kell intézned. A Repost egy jó megoldás erre.