Ahogy az influencer marketing egyre komolyabb jelenséggé vált, és a véleményvezérek egyre nagyobb, hosszabb távú, szigorúbb szerződéseket írnak alá, az őket érő lebőgések, bakik, és bukások is egyre nagyobb hullámokat keltenek a média óceánjában. A márkák érhetően féltik a biztonságukat, és tartanak az álkövetőkkel villogó influencerektől, és az elmúlt év eseményei láttán ezeken nem is igazán lepődhetünk meg.
A következő listában felsorolt példák tökéletesen demonstrálják, hogy aki nagyot kockáztat, az nagyot is tud zúgni. Természetesen senkit sem szeretnénk elrettenteni az influencer marketingtől, csupán meg szeretnénk mutatni, hogy mik azok a dolgok, amik jövedelmező kapcsolatokat tehetnek tönkre a márkák és influencerek között.
Logan Paul, és a japán öngyilkos erdő története
2018 szó szerint botrányosan indult, amikor is az év legelső napján a YouTube eltávolította Logan Paul, a népszerű YouTuber „We found a dead body int he Japanese Suicide Forest” (vagyis „Találtunk egy holttestet a japán öngyilkos erdőben”) című videóját, miután az rövid időn belül hatmilliós nézettséget gyűjtött be a platformon. Ha nem lett volna elég, hogy Paul egy valódi holttestet mutatott meg videójában, a férfi szemmel láthatóan el is vihogta magát, és ezt szintén lencsevégre kapta.
A videó – nem meglepő módon – egy heves kritika célpontjába állította az influencert, a YouTube márkabiztonságát pedig sokan megkérdőjelezték, hiszen nem ez volt az első botrányos eset, ami a platformon történt.
A YouTube átmenetileg ki is zárta Pault a Google Preferred programból, és jó néhány szponzor is azonnal szerződést bontott vele. A szünet azonban nem tartott hosszú ideig, és Logan Paul a mai napig aktívan tölt fel videókat és keres komoly összegeket a platformon. A Forbes a 10. legjobban fizetett YouTube csillagnak választotta, 2018-ban ugyanis összesen 14,5 millió dollárt keresett videóival.
Tragédia = haszon
Kalifornia 2018 novemberében történelmi méretű erdőtüzek áldozata lett. Sajnos sok influencer ahelyett, hogy befolyását nemes célokra használta volna, rögtön kapott az alkalmon, hogy saját magát reklámozza, és felhívja a figyelmet partnerei leárazott termékeire. Mindehhez persze a katasztrófához kapcsolódó helyszíneket és hashtageket használták. Természetesen mind követőik, mind külső források nemtetszésüket fejezték ki a szégyentelen önreklám láttán.
Kínos helyzetben a Snacpchat és Luka Sabbat
2018 egyik legkínosabb influencer lebőgése végre megmutatta, komolyan felelősségre vonhatók azon az influencerek, akik nem tartják magukat szerződéseikhez. Október 30-án a PR Consulting beperelte ügyfele, a Snapchat egyik influencerét, Luka Sabbatot egy nem teljesített kampányszerződés miatt.
Sabbat, aki akkoriban nagyjából másfél millió követőt kínált az Instagramon, aláírt egy szerződést, amelyben beleegyezett, hogy 60 ezer dollárért cserébe legalább négy képet tölt majd fel az Instagramra, amelyeken a Snapchat Spectacles szemüvegét viseli a milánói és párizsi divathetek (Fashion Weeks) során. Habár Sabbat 45 ezer dollárnyi előleget kapott, nem teljesítette a szerződés rá háruló részét.
A per jogosan mocskolta be az influencer hírnevét, de rendkívül kínos volt a Snapchatnek is, hiszen mindebből kiderült, hogy Instagram történetekkel próbálja népszerűsíteni termékeit – pont azon a platformon, amely ezt a funkciót a Snapchattől vette át, és ért el vele sokkal nagyobb sikereket.
Kudarcba fulladt a „Tanacon”
Az akkoriban még 3,5 millió YouTube követővel bíró Tana Mongeau, 2018 júniusában úgy döntött, hogy megrendezi a „saját VidConját”, amelyet „Tanacon” néven harangozott be. A rendezvény elsőre rendkívül csábítóan hangzott: ott lesz Casey Neistat, Bella Thorne, Miranda Sings és sok más népszerű YouTuber; Tana ingyenes jegyeket osztogatott és 65 dolláros VIP jegyeket árult, amelyek feljogosították a vásárlókat, hogy találkozzanak kedvenc YouTube sztárjaikkal; illetve az ígéretek között voltak még mindenféle jóval telepakolt ajándékcsomagok és egy koncert is.
Sajnos azonban rendezvény nem úgy zajlott, ahogyan azt a jelenlévők várták. Az ajándékcsomagokban aláírt emléktárgyak helyett matricák és óvszerek voltak, helyben derült ki, hogy a VIP-eknek online kellett volna visszajelezniük a meet-and-greetre, és még a biztonság sem volt a legstabilabb a rendezvényen, ami egyébként hat órán belül le is lett fújva, ugyanis egy ötezres kapacitású helyszínen húszezer vendég jelent meg.
Floyd Mayweather és DJ Khaled forró vízben
Úgy tűnik, hogy senki sem sérthetetlen, és lehet bármilyen nagy neve az embernek, ha valaki illegális cégeket szponzorál, az is megégetheti magát, és nem menekülhet a felelősségre vonás elől.
A TMZ jelentése szerint októberben Floyd Mayweather Jr. ökölvívó és DJ Khaled zeneszerző ellen pert indított néhány befektető, akik 32 millió dollárt tettek fel a Centra Tech nevű cégre, amely saját elmondása szerint kriptovalutákkal kapcsolatos termékek árusításával foglalkozott. A cég alapító tagjait áprilisban jelentették fel a befektetők átverése miatt.
Mayweather és Khaled mindketten aláírtak egy partnerszerződést a Centra Tech-hel, és Twitter illetve Instagram bejegyzésekkel ösztönözték arra az embereket, hogy vásároljanak a kriptovalutából.
A Cîroc hirdetések, amelyek szembe mentek az FTC-vel
Decemberben a Truth in Advertising nonprofit szervezet 1700 Instagram bejegyzést gyűjtött össze, amelyek valamilyen formában a Cîroc Vodkát népszerűsítették anélkül, hogy hirdetésként lettek volna megjelölve. A botrányban 50 influencer, köztük Diddy, Ashanti, és French Montana volt érintett, akik nem használtak #ad vagy #sponsored hashtageket bejegyzéseikben. Ez természetesen sérti az FTC (Federal Trade Commission, vagyis az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) szabályzatát, amely kimondja, hogy a hirdetéseket tartalmazó megnyilvánulásoknak jelezniük kell szponzorált jellegüket. A Cîrocot persze nagyon sok negatív komment érte a húzás miatt.
200 ezer dolláros átverés az Instagramon
Aggie Lalnak több százezer követője van az Instagramon, ezért úgy gondolta, jogosult arra, hogy egy 12 hetes tanfolyamot indítson „How to Grow Your Instagram” (vagyis „Hogyan növekedj az Instagramon”) néven. A kurzus részvételi díja 500 dollár/fő volt, és 380-an jelentkeztek rá, ami közel 200 ezres bevételt jelentett a modellnek. A résztvevők elmondása szerint azonban a tanfolyam ahelyett, hogy megmutatta volna, hogyan lehet komoly sikereket elérni az Instagramon, hatalmas csalódásnak bizonyult, és messze nem tett eleget a kezdeti elvárásoknak.