Az influencer marketing a modern kor egyik legsokoldalúbb marketingformája. Sokan előszeretettel használják a jól bevált „klasszikus” megoldást (értsd: egy termékkel pózoló Instagram felhasználó), míg mások sokkal kreatívabban igyekeznek népszerűsíteni kínálatukat egy véleményvezéren keresztül.
Ezt a cikket mindkét végletnek szánjuk: azoknak a márkáknak, amelyek csak most ismerkednek az influencer marketinggel, és azoknak az influencereknek, akik… nos, most ismerkednek az influencer marketinggel!
Lássuk, hogy milyen kampányokat alkothatnak közösen a márkák és az influencerek!
1. Szponzorált tartalmak
Amikor az előbb a „klasszikus” megoldást említettük, akkor a szponzorált tartalmakra céloztunk. Ez az egyik legrégebbi és legnépszerűbb módja az influencer marketingnek. Ilyenkor többnyire (de nem minden esetben) a márkák keresik fel az influencereket, hogy azok népszerűsítsék termékeiket, vagy szolgáltatásaikat valamilyen tartalmon keresztül.
Attól függően, hogy az influencer milyen csatornán (vagy csatornákon) aktív, a tartalom lehet egy kép, egy videó, vagy egy blogbejegyzés is.
Ezek a kampányok általában azzal kezdődnek, hogy a márka küld egy rövid bemutatkozást és leírást arról, hogy milyen kikötései, elvárásai vannak a kampánnyal kapcsolatban. Néhány alapvető dologban mindenképpen fontos előre megegyezni, de nagyon fontos, hogy a márkák kellő kreatív szabadságot adjanak az influencereknek, elvégre ők tudják igazán, hogy hogyan, milyen jellegű tartalmakkal hathatnak pozitívan közönségükre.
2. Vélemények
Az influencer marketing másik nagyon népszerű formája a véleményezés. Ebben a modellben a márka elküldi egy termékét az influencernek (vagy valamilyen szolgáltatást biztosít neki, ha az a reklám tárgya), amit az influencer kipróbál, majd egy videó, vagy egy blogbejegyzés formájában értékel.
Rengeteg ilyen úgynevezett „unbocing” („kicsomagolós”) videót láthatunk az interneten – kiváló példák a vélemény típusú influencer kampányokra. Ezeknek a videóknak az a lényege, hogy az adott influencer még sosem használta az adott terméket, és közönsége szeme láttára csomagolja ki és próbálja ki azt. Ez az influencer kampánytípus nagyon népszerű különféle műszaki termékek bemutatására.
Mint minden influencer kampánynál, itt is érdemes előre lefektetni néhány szabályt és elvárást, azonban a dolgok sokkal instabilabbak is lehetnek. Sok márka szabja meg feltételként, hogy az influencer csak pozitív dolgokat mondhat a termékről, ami egy etikai kérdést vet fel az adott véleményvezér számára. Értelemszerűen jól jönne a pénz, de vannak olyanok, akik nem szívesen adják el a hitelességüket egy jövedelmező együttműködés érdekében.
Ne feledd: az influencerek értéke a közönségükkel ápolt hiteles, bizalmas kapcsolatból ered. Ha ezt egy „hazug” véleménnyel eljátsszák, azzal saját magukat is veszélybe sodorják – jobb tehát nem ilyesmire kérni őket, mert vagy így, vagy úgy nem lesz jó vége!
3. Versenyek és nyereményjátékok
Ha a márka és az influencer olajozottan működnek együtt, a nyereményjátékokkal mindkét fél, és természetesen a megcélzott csoport (az influencer közönsége) is jól járhat. Ehhez egyrészt folyamatos kommunikációra van szükség a két fél között, illetve arra, hogy a közönség tagjai minél egyszerűbben nevezhessenek a játékokra.
A modell egyszerű: a márka felajánl egy ingyenes terméket vagy szolgáltatást az influencer közönségének.
A leggyakoribb influencer nyereményjátékok a következők lehetnek:
- Az influencer egyik bejegyzésével kell csinálni valamit (kedvelni azt, hozzászólni, megjelölni 2-3 ismerőst a hozzászólásokban, stb.)
- A márkával kell felvenni valahogy a kapcsolatot az influencer bejegyzésén kívül – ilyenkor a bejegyzés csupán tájékoztatóként szolgál (például követni kell a márka Instagram vagy egyéb fiókját, fel kell iratkozni a márka email listájára, vagy készíteni kell egy fényképet, és egy adott hashtaggel feltölteni azt.)
4. Termék és tartalom együttműködések
Néhány influencer és márka együttes erővel készítik el kampánytartalmaikat, vagy éppen teljesen új termékeket dobnak piacra. Ez egy nagyon gyakori megoldás a divat- és szépségápolás szektoraiban, ahol sokszor találkozhatunk olyan termékekkel (kiegészítők, ruhadarabok, parfümök, sminkek, stb.), ami egy-egy influencer nevét viselik.
Többnyire azok a márkák választják ezt a megoldást, amelyek nevét már ismeri az adott ipar közönsége, érdemes arról is meggyőződni, hogy az influencer követői is pozitívan reagálnak-e tartalmaidra. Eleinte működj együtt egyszerűbb kampányok keretei között egy influencerrel (például az eddig felsoroltak közül), és ha jól mennek a dolgok, akkor elkezdhettek gondolkodni a közös terméken is.
5. Hosszútávú együttműködések
Megesik, hogy egy márka a kezdeti sikereken felbuzdulva hosszabb időre is szerződtet egy influencert. Ezek az influencerek idővel az adott márka „arcaivá”, képviselőivé válnak. Míg sok influencer szerződés csupán 2-3 képről, vagy más bejegyzésről szól, addig ezek a hosszabb együttműködések akár hónapokig, vagy évekig is eltarthatnak.
A hosszútávú együttműködéseknek több előnye is van:
- Mivel márkádat az influencer adott rendszerességgel emlegeti, így az könnyebben rögzül majd a közönség tudatában
- A gyakori promóciók lehetővé teszik, hogy bemutasd céged változatos kínálatát
- Az influencerek közönségei jobban bíznak azokban a márkákban, akikkel kedvencük már régebb óta „együtt van”, és általánosságban hitelesebbnek is ítélik meg ezeket az együttműködéseket.
- A hosszútávú együttműködések általánosságban kevesebb bizonytalansággal járnak, mint az egyszeri kampányok. Ha valakivel jól működik egy projekt, akkor jó eséllyel a jövőben is így lesz.
6. Takeover (átvétel)
Míg az előző öt taktika lényege, hogy márkád az influencer fiókján jelenik meg, az takeovereké az, hogy az influencer „köszön be” márkádén. A takeover szó „átvételt” jelent, de még a magyar közönségben is gyakran találkozhatunk vele eredeti, angol formájában.
Lényegében arról van szó, hogy a márka hozzáférést biztosít az influencernek egy közösségi fiókjához, ami felett az influencer „átveszi az irányítást” egy adott időre (innen az „átvétel” megnevezés). A takeoverek általában néhány óráig, vagy egy napig tartanak, de megesik, hogy több napos, vagy egy hetes kampányokat is lebonyolítanak így a márkák és az influencerek (például egy rendezvény idejére).
A tartalomlehetőségek listája igen hosszú: az influencerek készíthetnek például „kulisszák mögötti” felvételeket, vagy bemutathatják, hogy hogyan is néz ki egy átlagos napjuk videók, képek, vagy akár Instagram történetek formájában. A cél felkelteni és megtartani a közönség figyelmét, és persze szórakoztatni őket!
Természetesen ehhez meg kell adnod az influencernek az adott fiók bejelentkezési adatait, ami óriási kölcsönös bizalmat feltételez. A közreműködéseket egyébként is erősen ajánlott szerződésbe foglalni, de a takeoverek esetén elengedhetetlen, hogy az influencer felelősségre vonható legyen, ha esetleg nem a megbeszéltek szerint jár el.
Amennyiben márkád a Snapchaten is aktív, és szeretnél takeovereket rendezni, akkor szerencséd van, ugyanis a platformon ez anélkül is lehetséges, hogy meg kellene adnod az influencereknek a bejelentkezési adataidat!