Habár csupán az elmúlt években vált igazán népszerűvé, az influencer marketing minden idők egyik legfelkapottabb és legsikeresebb marketingformájává nőtte ki magát, amit első sorban az internet világszintű elérhetősége tett lehetővé.
Évről évre egyre több márka alkalmazza az influencer marketinget, hogy kínálatát egy sokkal természetesebb csatornán keresztül prezentálja célközönségének. Azonban annak ellenére, hogy egyáltalán nem újdonság, még a veterán marketingesek is gyakran félreértelmezik az influencer marketing lényegét, és olyan hibákat vétenek el, amelyek teljesen képesek lerombolni egy egyébként teljesen ésszerű kezdeményezést.
Cikkünkben 5 ilyen égető hibát szeretnénk felsorolni, hogy a jövőben elkerülhesd az ezekből adódó pénzügyi és akár jogi problémákat!
Milyen hibákkal ássa alá az influencer marketinget a márkák többsége?
1. Összekeverik az influencer marketinget a celebmarektinggel
A köztekintélynek örvendő személyek befolyását nem az elmúlt években, vagy évtizedekben kezdték el marketingcélokra használni. Bizonyos értelemben már az 1760-as években is létezett az influencer marketing egy kezdeti formája, amikor is Josiah Wedgewood királyi ajánlásokkal kezdte el építeni porcelánmárkáját. Negyed évezreddel később ugyan ez a felállás, csak éppen nem uralkodók adják a nevüket a különféle márkákhoz, hanem hírességek.
Azonban tévedés azt hinni, hogy az influencer marketing egyenlő a celebektől érkező ajánlásokkal. A hírességek is az influencerek közé tartoznak, de csak egy kategóriát képeznek a sok közül. Ott vannak még a mikroinfluencerek, a márkanagykövetek, és az elégedett ügyfelek is, akik mind sokat tehetnek egy márka hírnevéért.
Egy hatezer fős felmérésből kiderült, hogy az internetezők 82%-a szívesebben fogad meg egy ajánlást, ha az egy mikroinfluencertől érkezik. Persze a hírességek szponzorált megnyilvánulásai is hatékonyak lehetnek, de abból a pénzből, amit egy világsztár egyetlen bejegyzésére kellene elkölteni, több tucat mikroinfluencerrel lehet együttműködni, méghozzá gyakran eredményesebben is!
A lényeg tehát, hogy az influencer marketing sokkal több, mint egy kép egy híresség Instagram profilján.
2. A követők számára koncentrálnak az aktivitás helyett
Annak ellenére, hogy szinte minden létező influencer marketinggel kapcsolatos cikk megemlíti, sok marketinges még mindig többre tartja egy influencer követőtáborának méretét, mint az aktivitást.
Persze, ha influencer kampányoddal az a célod, hogy minél több emberhez jussanak el marketingüzeneteid, akkor a követők száma releváns lehet, de ha azt szeretnéd elérni, hogy ezek a követők egy konkrét műveletet is elvégezzenek (gondolunk itt például feliratkozásra, vásárlásra, vagy egy űrlap kitöltésére), akkor nem mindegy, hogy mennyire aktív ez a közönség.
Ráadásul hiába a sok követő, hiszen sok platform – beleértve például az Instagramot is – az alapján jeleníti meg a bejegyzéseket a követőknek, hogy mekkora aktivitást váltanak ki a posztolás utáni rövid időn belül. Tehát mindenképpen az aktivitás alapján érdemes influencert választani kampányaidhoz, nem pedig a követők száma szerint.
Az aktivitás nem feltétlenül csak a felhasználók aktivitását jelentheti, hanem azt is, hogy egy adott influencer mennyire aktív, mint feltöltő, illetve mennyire veszi ki a részét a közösségi média „közösségi” részéből. Egy aktív influencer automatikusan nagyobb aktivitást vált ki közönségéből is.
Egy aktív mikroinfluencer tehát sokkal többet érhet, mint egy inaktív megainfluencer.
3. Nem tartják be az influencer marketingre vonatkozó szabályokat
Habár az influencer marketingnek vannak nagyon is követendő, de íratlan szabályai, a jelenség mérete miatt egy ideje már konkrét, írott törvények is kötik az influencerek tevékenységeit, méghozzá hazánkban is. Nem egy celeb égette már meg magát azzal, hogy nem tartotta be ezeket (például nem tette egyértelművé tartalmairól, hogy szponzorált jellegűek), ezért jobb tisztában lenni velük, mielőtt beléjük szaladnál (akár te, akár az influencer, akikkel együtt dolgozol).
Nézz utána az aktuálisan érvényes szabályoknak, és konzultálj egy szakértővel (pl. ügyvédeddel), hogy mit és hogy szabad. Habár már évek óta jelen van, az influencer marketing konkrét fogalma annyira újdonság még Magyarországon, hogy a törvények gyakran módosulhatnak.
4. Nem mérik teljesítményüket
Habár a legtöbb modern online marketinges tudja, hogy a digitális marketingtevékenységeket nem csak lehet, hanem erősen ajánlott is nyomon követni és mérni, valahogy az influencer marketing során sokan nem figyelnek oda erre. Akik igen, azoknak pedig komoly kihívást jelent (állítja legalább is a LaunchMetrics egyik kutatása).
Az influencer marketing kampányok mérésekor fontos észben tartani, hogy az elsődleges teljesítménymutatók (KPI-k) mindig az adott kampány céljaitól függenek majd. Két influencer marketing kampányban teljesen más mutatók lehetnek igazán fontosak a szerint, hogy az ügyfeleket utazásuk mely szakaszában szeretnéd megcélozni: a tudatossági szakaszban, a megfontolás során, vagy amikor már készek megtenni egy bizonyos lépést (pl. vásárolni). Tűzz ki konkrét célokat ezekben a szakaszokban, és jelöld meg a legfontosabb mutatókat, amiket nyomon kell követned, hogy tudd, jó irányba halad-e kampányod.
5. Egyszeri esetként kezelik
Végezetül (de nem utolsó sorban) fontos szem előtt tartani, hogy a sikeres influencer marketing hosszútávú projektekre épül. Gondolj csak bele: ha egy influencer egyszer hirtelen előáll azzal, hogy egy cég termékeit mutogatja követőinek, majd két hét múlva soha többé nem említi meg az adott márkát, akkor érezhetővé válik, hogy kizárólag csak a pénz miatt csinálta.
Az igazán sikeres influencer kampányok hosszútávú együttműködéseken alapszanak, ahol egy influencer szép lassan egy márka hivatalos nagykövetévé válik. Ha egy influencer több kampányon is együtt dolgozik egy márkával, akkor a követők egy idő után látni fogják, hogy kedvencük őszintén kedveli annak termékeit, és sokkal hitelesebben hangzik majd tőle, amikor azokat ajánlgatja. Az ilyen együttműködések hónapokig, vagy akár évekig is eltarthatnak, ha sikerül megtalálni a közös hangot.