Az influencer marketing napjaink egyik legnépszerűbb és legsikeresebb online marketing trendje. Szinte lehetetlen úgy végigpörgetni egy Instagram, vagy egy Facebook hírfolyamot, hogy az ember ne botlana egy véleményvezérbe, aki egy márka valamelyik termékét reklámozza.
Mindenki csinálja, méghozzá jó okból – az inlfuencer marketing működik, de csak akkor, ha egy márka képes elkerülni azokat a szarvashibákat, amik még a legötletesebb kampányokat is képesek aláásni. Ha te sem szeretnél beleszaladni ezekbe, akkor olvass tovább, mert ez a lista neked szól!
1. Influencer marketing hiba: Nincs részletes kampányterved
Egy marketingprojektbe nem szabad terv nélkül belevágni, hiszen azzal csak fejetlenségre, és jó eséllyel kudarcra ítéled magad, és cégedet. Az influencer marketingbe sem szabad csak azért belekezdeni, mert mindenki csinálja – célod kell, hogy legyen vele. Nem elég csak úgy összeállni egy influencerrel – át kell gondolnod, hogy mit csinálsz, és mit szeretnél elérni.
Mielőtt egyáltalán felvennéd a kapcsolatot néhány influencerrel, vázold fel kampánytervedet. Légy határozott, és tűzz ki magad elé mérhető, realisztikus célokat. Egy részletes terv életmentő lehet, hiszen kijelöl egy meghatározott útvonalat, ami nem csak egy méretezhető célt segít elérni, hanem megakadályozza az össze-vissza posztolást is.
2. Influencer marketing hiba: Csak a követők számát nézed
Ha az influencer kiválasztására kerül a sor, a legtöbb cégen eluralkodik a csőlátás, és nem érdekli őket semmi más, csak a követők száma. Az elv egyszerű: több követő = nagyobb siker. Tévedés!
Kezdésképpen, nem mindegy, hogy az adott influencer milyen témakörökben mozog. Ez a legelső szempont, hiszen olyan partnert kell válassz cégednek, akinek a célközönsége érdeklődne a kínálatodért.
Mindemellett fontos az úgynevezett aktivitási arány is, vagyis, hogy egy influencer követői mekkora hányadát foglalkoztatja ténylegesen. Ha például van valaki, akinek 10 000 követője van az Instagramon, de bejegyzéseire csak 8-10 kedvelés, és 1-2 hozzászólás érkezik, az nem éppen valami jó aktivitási arány. Érdekes mód, általában minél kevesebb követővel bír valaki, annál több aktivitást képes kihozni közönségéből – ezért ajánlanánk figyelmedbe az úgynevezett mikroinfluencereket.
Az aktivitás egyrészt azért fontos, mert ebből látszik, hogy mennyire érdeklődő is valójában az influencer közönsége, és mert a legtöbb platform algoritmusa ez alapján dönti el, hogy hány embernek jeleníti meg az adott influencer bejegyzéseit. Minél nagyobb az aktivitás, annál több emberhez jut el az adott tartalom, és ezzel együtt márkád híre is.
3. Influencer marketing hiba: Egyetlen egy platformot használsz
Márkád jó eséllyel több közösségi platformon is jelen van, és van ezek között egy, ahol lényegesen nagyobb követőbázist sikerült kiépítened, mint a többin. Ilyenkor könnyedén eshetsz abba a csapdába, hogy csak ezen a platformon keresel influencert kampányaidhoz. Ezzel a taktikával az a probléma, hogy nem terjeszkedsz más irányokba, és meglehet, hogy nem is tudsz majd sokkal nagyobb közönséget elérni vele.
Az influencer marketing szépsége, hogy a véleményvezérekkel olyan platformokon képviseltetheted márkádat, amikkel nem szeretnél foglalkozni, vagy nincs rájuk elegendő erőforrásod. Persze sosem árt a „fő” platformodon is kérni némi influencer segítséget, de ha a legtöbbet szeretnéd kihozni kampányaidból, akkor használd a véleményvezéreket, hogy más vidékekre vigyék a híredet.
4. Influencer marketing hiba: Csak egyszeri alkalomra szerződsz az influencerekkel
Számos cég követi el azt a hibát, hogy hiába futtat le egy teljesen sikeres kampányt egy influencerrel, a következő projektre már valaki mást keres magának. Sok marketinges játszadozik a lehetőségekkel, mert szeretnének minél több „alternatívát” kipróbálni, pedig ez egyáltalán nem a legjobb módszer – egyszerűen nem praktikus.
Sokkal logikusabb megoldás komolyabb kapcsolatot kiépíteni egy olyan influencerrel, aki segített sikerre vinni egy kampányodat. Tudod, hogy hogyan kommunikálhattok, és hogy mik az elvárásaitok egymással szemben. Mindemellett nem is beszélve arról, hogy megspórolod magadnak az újbóli keresgélést, kapcsolatfelvételt és egyeztetéseket, ráadásul mindig kockázatos egy idegen kezébe adnod márkád hírnevét.
Szó sincs róla, hogy nem érdemes néha új influencereket keresni, de ezek inkább bővítsék „csapatodat”, és ne cserék legyenek. Aki beválik, azt tartsd meg, aki pedig nem, annak köszönd meg a munkáját, és keress helyette mást.
A hosszútávú együttműködések ráadásul a célközönség szemszögéből is sokkal hitelesebbek, hiszen kevésbé érződnek fizetett reklámoknak, és sokkal hihetőbb, hogy valaki hosszútávon használja egy márka termékeit, mint az, ha csak két kép erejéig emlegeti azokat, és aztán feledésbe merülnek.
5. Influencer marketing hiba: Úgy bánsz az influencerekkel, mintha a tulajdonaid lennének
Ha úgy bánsz az influencerekkel, mint a tulajdonaiddal, csak azért, mert fizetsz nekik, akkor valami nagyon nincs rendben a vezetői módszereiddel. Ne feledd, hogy egyik influencer sem kevésbé fontos, mint te, vagy bármelyik tényleges alkalmazottad. Nagyon fontos szerepet játszanak marketingstratégiádban, és márkád sikerében – ezért választottad őket, nem igaz?
Az influencer marketing a kölcsönös bizalomra és tiszteletre alapoz – egy olyan kapcsolatra amiben mindkét félnek egyenlő beleszólása van a dolgok menetébe. Ne feledd, hogy neked épp akkora szükséged van arra az influencerre, mint amekkora neki rád.
Ha ezt nem vagy képes, vagy hajlandó elismerni, influencer kampányaidat te magad taszítod majd kudarcba akaratos, negatív hozzáállásoddal. Szerencsére erre a problémára nagyon egyszerű a megoldás: működj együtt az influencerekkel, cserélj ötleteket velük, és próbáld megismerni őket, hogy minél erősebb legyen az összhang.
Mindemellett próbáld minél kevésbé megkötni a kezüket, ha a tartalmakról van szó. Ne feledd, hogy ők tudják a leginkább, hogy mire reagálna jól a közönségük – adj nekik szabad kezet!
6. Influencer marketing hiba: Nem tartod be a szabályokat
Az elmúlt évek magyarországi reklámbotrányainak köszönhetően hazánkban is megszigorították a fizetett reklámokra és szponzorált tartalmakra vonatkozó szabályokat. A jelenlegi törvények szerint az influencereknek egyértelműen jelezniük kell tartalmaikról, hogy fizetett reklámot tartalmaznak. Ez a legtöbb esetben megoldható egy hashtaggel, vagy egy konkrét mondattal, ami ezt közli az olvasóval/nézővel/hallgatóval.
Ezeknek egyébként érdemes rendszeresen utánanézni, elvégre az influencer marketinget még csak az elmúlt években ismerte el ténylegesen is a törvényalkotási rendszer, ezért esélyes, hogy a közeljövőben is lesznek változások a szabályokban.