Az influencer marketing korunk egyik legfelkapottabb marketing jelensége. Ez első sorban annak köszönhető, hogy az elmúlt évek során rengeteget változott az, hogy miért és hogyan döntünk vásárláskor.
Volt idő, amikor az influencerek szerepét a hírességek, sztárok töltötték be, azonban a társadalom idővel megunta, hogy sokan csak a pénzért adják a nevüket egy termékhez anélkül, hogy valódi érdeklődésük lenne az iránt. Ez nyitott teret az influencerek felemelkedésének, akik a népszerű emberek egy sokkal hitelesebb, közvetlenebb, elérhetőbb táborát képezik, és akik nem csak érdeklődnek azon dolgok iránt, amelyekről beszélnek, hanem értenek is hozzájuk.
Ez a hitelesség az, ami az influencer marketing alapját képezi. Ha te is szeretnéd karrieredet ilyen irányba fordítani, akkor a következő útmutató neked szól!
1. Találd meg piaci résedet
Ahhoz, hogy közösségi médiás influencer lehess, először is választanod kell magadnak egy olyan piaci rést, amiben ismertté szeretnél válni.
Habár a legtöbb influencer úgy kezdi, hogy olyan tartalmakat osztanak meg, amelyek érdeklik őket, ami igazán elkülönítheti őket a közegtől az az, hogy egy bizonyos piaci résre, vagy iparágra koncentrálnak, ami iránt igazi szenvedélyt éreznek.
Ez fogja megszabni azt is, hogy kiknek szólnak majd saját tartalmaid, hiszen értelemszerűen olyan embereket kell majd megcéloznod velük, akik osztoznak veled érdeklődéseden.
2. Válassz közösségi médiás csatornát magadnak
Fontos, hogy olyan közösségi platformot válassz influencer tevékenységeidhez, amelyeken célközönséged aktívan jelen van, és felveheti veled rajta a kapcsolatot.
Persze azt is figyelembe kell venned, hogy milyen jellegű tartalmakat szeretnél készíteni számukra. A YouTube a videók hazája, az Instagram a képek földje, míg a Facebook valahol a kettő között áll. Persze nem szabad elhanyagolni a Twittert és a LinkedIn-t sem.
Továbbá senki sem tiltja meg, hogy egyszerre több platformon is jelen légy, hiszen könnyedén kisegítheted őket egymással, de persze mindez attól is függ, hogy mennyi időt és erőfeszítést lennél hajlandó az influencerkedésre szánni. Eleinte kezdje 1-2 releváns platformmal, aztán ha beindulnak a dolgok, terjeszkedhetsz tovább, de csak oda, ahová van is értelme!
De mégis mi lehet az ideális közösségi platform számodra? Válaszold meg magadnak a következő kérdéseket, és sokkal egyszerűbb lesz a választás:
„Kik alkotják a célközönségemet?”
Ha ezt a kérdést meg tudod válaszolni, akkor az már fél siker. Az Instagram és a Pinterest például remek platformok, ha szeretnéd elérni a millenáris korosztályt, ellenben ha cégeket és szakembereket szeretnél megcélozni, akkor a LinkedInen a helyed.
„Milyen tartalmakat akarok készíteni?”
Bizonyos közösségi csatornák, mint a Facebook vagy a LinkedIn lehetővé teszik, hogy nem csak külső tartalmakat ossz meg, hanem közvetlenül a platformra is készíthess, feltölthess többféle dolgot is (szemben például a YouTube-bal, vagy az Instagrammal, ahol nagyon limitált a lehetőségek száma).
3. Vázold fel tartalomstratégiádat
Csakúgy, mint a tartalommarketingben, influencerkedésed sikere a közösségi platformokra publikált tartalmaid minőségén és formátumán áll vagy bukik majd.
Döntsd el tehát, hogy milyen formátumban szeretnéd elkészíteni tartalmaidat. Fontos, hogy a választott formátumod nem csak kellő információ közlésére legyen ideális, hanem arra is, hogy kifejezd vele saját személyiségedet és stílusodat, ezzel egyedivé téve elkészített tartalmaidat.
Egy influencer tartalomstratégiájában egyensúly kell legyen az informatív és a személyes tartalmak között. Ne feledd, hogy az emberek részben azért bíznak az influencerekben, mert képesek azonosulni velük.
Tartalomstratégiád részben attól is függ majd, hogy mire hogyan reagál közönséged, de ha végképp nem tudod, hogy hol kezdj bele, akkor használd az 5-3-2 elvet. Az 5-3-2 tartalmaid megoszlására utal 10 bejegyzésenként: 5 bejegyzés legyen mások hasznos tartalmainak megosztása, 3 legyen általad készített informatív, hasznos tartalom, és csupán 2 szóljon a te személyes dolgaidról.
Jogosan merül fel a kérdés, hogy vajon miért jó az neked, influencernek, hogy mások tartalmait osztogatod meg. Azért, mert minden arról szól, hogy minél több hasznos információt kínálj közönségednek. Mindemellett, minél többször osztod meg mások munkáját, annál valószínűbb, hogy azok is felfigyelnek rád, és viszonozzák gesztusodat, vagy nyitottabbá válnak valamilyen együttműködésre is.
5. Terjeszd tartalmaidat
Bármilyen jók is tartalmaid, semmit sem érnek majd, ha nem éred el, hogy az emberek lássák őket és foglalkozzanak velük. Fontos tehát odafigyelned arra, hogy mikor és hogyan terjeszd tartalmaidat a közösségi médián.
Hogy mi számít ideális posztolási időpontnak, az egyrészt a platformtól, másrészt pedig célközönségedtől függ majd. Ehhez vizsgáld át választott platformod statisztikáit, amik megmutatják, hogy követőid a hét mely napjain, illetve mely óráiban a legaktívabbak.
Fontos az is, hogy hogyan posztolsz a közösségi médiára. Minden platformnak más szabályai vannak, és más tartalmak teljesítenek jobban rajtuk.
6. Készíts útmutatókat az Instagramra, a YouTube-ra, és a Facebookra
Azok, akik szeretnének többet megtudni bizonyos márkákról vagy termékekről szívesen keresnek rá azokkal kapcsolatos videókra. Amennyiben stratégiád, vagy választott piaci résed fokozottan vizuális jellegű, valószínűleg jó ötlet lenne rövid útmutatókat készíteni számukra, amikben demonstrálod egy-egy termék megfelelő használatát.
Miután az emberek látják működés/használat közben az adott terméket, vagy azt, hogy milyen könnyű használni, minden bizonnyal késztetést éreznek majd arra, hogy ők is kipróbálják azt, amit látnak. Ez természetesen vásárlásokhoz vezet majd, ami az influencer marketing fő célja.
7. Válj gondolatvezetővé a LinkedInen
A gondolatvezetők azok, akik rendszeresen osztanak meg informatív tartalmakat vagy tanácsokat egy bizonyos témában vagy témakörben. Ha egy üzleti iparágban szeretnél influencerré válni, vagy szimplán szeretnéd tudásoddal kiérdemelni az emberek tiszteletét és bizalmát, akkor gondolatvezetői tartalmakat kell készítened a LinkedInre.
A LinkedInnek egy saját blogfelülete is van, ami lehetővé teszi, hogy hosszú tartalmakat is publikálhass közvetlenül a platformon, amikhez aztán a többi felhasználó hozzászólásokat írhat és megvitathat. A LinkedIn videófeltöltést is kínál, amivel ugyan ezt érheted el, ha inkább ez a számodra testhezálló formátum.
8. Terjeszd ki hálózatodat
Amellett, hogy influencerként folyamatosan dolgozol hitelességed és szakértelmed bizonyításán, nem szabad megfeledkezned követőtáborod gyarapításáról sem.
Erre a blogolás az egyik legideálisabb megoldás. Habár az internetezők többsége túlnyomórészt a közösségi platformokhoz fordul, ha információt szeretne keresni valamiről, észben kell tartanod, hogy közösségi fiókjaid nem a Te tulajdonaid. Egyetlen rossz bejegyzés vagy szabályszegés fiókod azonnali felfüggesztését vagy törlését eredményezheti, gyakran indoklás nélkül. Így veszítheted el egyetlen nap alatt több százezer követődet is, ugyanis a közösségi platformok nem válogatnak.
A blogolás a kezdetekben segíthet némi követőbázist építeni személyes márkád köré, különösen, ha közösségi megosztó gombokat is mellékelsz tartalmaidhoz, amelyek segítségével a felhasználók gyorsan, könnyedén megoszthatják azokat saját közösségi köreikkel.
9. Foglalkozz követőiddel
Amikor valaki hozzászól egy bejegyzésedhez, vagy feltesz egy kérdést alatta, szánj időt arra, hogy figyelembe veszed őket, és válaszolsz ezekre. Egy egyszerű gesztus, semmibe sem kerül, mégis azt az érzést kelti az adott követőben, hogy észreveszed őt, és adsz a véleményére, és általánosságban bizonyítod, hogy igenis olvasod a visszajelzéseket.
Mindenkinek persze nem lehet megfelelni, és sokan csupán unaloműzésből képesek negatív kommenteket irkálni a bejegyzésekhez, szóval készülj fel rá, hogy ezekkel is foglalkoznod kell. Ne veszítsd el a hideg véred, maradj kimért és türelmes, és ne add a lovat senki alá!
10. Kövesd figyelemmel teljesítményedet
Ez egy fontos lépés különösen, ha márkákkal dolgozol együtt influencer kampányaikon. Minden valamirevaló márka különféle aktivitási statisztikákat kér majd tőled, mielőtt belemennének egy szerződésbe, és később ezekről rendszeresen jelentened kell majd nekik.
A legtöbb nagyobb közösségi platform kínál valamilyen statisztikai, analitikai eszközt, amivel nyomon követheted fiókod teljesítményét, gyakran bejegyzésekre lebontva. Demográfiai adatok, elérések, aktivitási arány, követők számának változása – ezek az adatok természetesen számodra is fontosak, hiszen láthatod belőlük például, hogy mely tartalmak keltik fel inkább a közönség érdeklődését, melyek aktivizálják őket, és így tovább.
11. Maradj naprakész
Ha már használtál valaha közösségi hálózatokat (akár személyesen, akár marketingre), akkor bizonyára több ízben is megtapasztaltad, hogy a fejlesztők milyen gyakran hajlamosak frissíteni a platformok algoritmusait, illetve a felhasználási feltételeket és szabályzatokat.
Figyelj oda a különböző influencerekre és reklámokra vonatkozó szabályzatokra is – nem egy magyar véleményvezér égette már meg a kezét, mert nem jelölte meg egyértelműen tartalmaiban, hogy fizetett, szponzorált jellegűek-e.