Habár az influencer marketing már rég óta nem számít újdonságnak, sok márka még csak most fedezi fel azokat a lehetőségeket, amiket ezek a „véleményvezérként” is emlegetett online személyek kínálnak.
Az influencereknek általában népes követőtábort gyűjtöttek össze blogjuk, vlogjuk, vagy közösségi profiljaik köré, és ha sikerült kölcsönösen előnyös partnerkapcsolatot kialakítanod velük, akkor lényegében hozzáférést kapsz ehhez az aktív, érdeklődő közönséghez.
Az influencer marketingbe fektetett összegek látványosan megtérülhetnek, de persze csak akkor van esélyed erre, ha egy stabil influencer marketing stratégiát sikerül összeállítanod, ami aktivitásra ösztönzi az embereket. A következőkben ehhez szeretnénk néhány tippet kínálni!
1. Tűzd ki céljaidat, és vázold fel a tervet
Terv nélkül minden marketingtevékenység csak idő- és/vagy pénzpazarlás. Fontos tehát, hogy megfontoltan vágj bele influencer marketing stratégiád, és tudd, hogy mit szeretnél elérni. Tűzd ki céljaidat, válassz metodikát, határozd meg, hogy milyen influencereket szeretnél elérni, és hogyan, és így tovább. Lényegében egy haditervre lesz szükséged.
A legjobb, ha a kívánt eredményt tűzöd ki magad elé, és onnan fejted vissza stratégiádat.
Érdemes továbbá feltenni magadnak néhány kérdést, amelyek megválaszolásával saját dolgodat könnyíted meg:
- Mit tudsz felkínálni te/céged egy influencernek, amivel meggyőzheted, hogy érdemes együttműködnie veled?
- Kik fogják kiválasztani cégeden belül, hogy mely influencerekkel dolgoztok majd együtt, és ki tartja majd a kapcsolatot ezekkel a partnerekkel?
- Mi az, amit konkrétan szeretnél kihozni ezekből az együttműködésekből?
Vagy, miután már rátaláltál néhányra, a következő kérdésekre is igyekezz válaszolni:
- Milyen tartalmakat osztanak meg?
- Milyen értékeket képviselnek?
- Hogyan bánnak közönségükkel?
- Milyen közönségük, követőtáboruk összetétele?
Ezekkel a kérdésekkel sokkal könnyebben kiválaszthatod majd a számodra megfelelő influencereket, és azt is segítenek majd eldönteni, hogy hogyan szólítsd meg őket, illetve alakíts ki velük kölcsönösen előnyös partnerkapcsolatokat.
2. Kerüld a nagyszájúakat
Ha valahol, akkor az interneten nincs hiány azokból az önjelölt szakértőkből, akik minden adandó alkalmat megragadnak, csak hogy arról áradozhassanak, hogy mennyire nagy profik is valójában. Minél nagyobb hangerővel fényezi magát valaki, jó eséllyel annál kevesebb valódi értéket képvisel céged számára.
Egy igazi, hiteles influencer azért csinálja, amit csinál, mert őszintén érdekli az adott témakör, vagy tevékenység. Az ilyen emberek tisztában vannak saját értékeikkel, és bizonyítják is azt, anélkül, hogy beszélniük kéne róla. Ezek azok az emberek, akiket nem szeretnél belevonni influencer marketing stratégiádba.
A Tapinfluence és az Altimeter közös tanulmányából kiderült, hogy az influencerek 69,4%-a csak azért választotta ezt a pályát, mert pénzt szeretne keresni vele. Az ilyen emberektől nem sok őszinteségre számíthatsz. Ha valaki nem azért influencerkedik, hogy szórakoztassa vagy oktassa (esetleg mindkettő) az embereket, akkor az már alapból sok negatívumot feltételez az adott személyről. Ezek azok az „influencerek”, akik követőket vásárolnak maguknak, hogy népszerűbbnek tűnjenek, és minél nagyobb márkákat húzhassanak le.
Mondjuk ki kertelés nélkül: ezek az emberek csalók. Szerencsére legtöbbjükkel elég csak néhány percet beszélgetni, és hamar rájössz majd, hogy egy valódi influencerrel vagy egy szájhőssel van-e dolgod.
3. Határozd meg, hogy milyen influencerekre van szükséged
Először is mérd fel, hogy milyen kép alakult ki a közvéleményben márkádról. Mekkora játékos vagy a mezőnyben? Ez nagyban befolyásolja majd, hogy mekkora influencereket érdemes egyáltalán felkeresned ajánlatoddal. Ha nagy név vagy a piacon, és sokan követik márkád a közösségi médián, akkor nem kizárt, hogy néhány influencer saját maga keres majd meg!
A legtöbb esetben azonban ez fordítva történik. A kisebb, feltörekvő cégeknek sokkal nagyobb szükségük van az influencerekre, mint a kiépült óriásoknak. Persze a két véglet között egy egész tartomány húzódik, és bárhol is állsz ezen a spektrumon, tudnod kell, hogy mennyire fontos is márkád, hogy megállapíthasd, milyen partnerek lennének hajlandók részt venni influencer marketing stratégiádban. Légy realisztikus.
4. Légy aktív a közösségi médián
Az influencerekkel a közösségi médián is felveheted a kapcsolatot, elvégre többségük alapból ott a legaktívabb. Ezt többféleképpen teheted meg:
- Hozzászólhatsz bejegyzéseikhez.
- Megoszthatod bejegyzéseiket.
- Idézhetsz blogbejegyzéseikből (a forrás megjelölésével, hogy értesüljenek róla).
- Jelöld meg őket bejegyzéseidben, ahol indokolt.
Idővel felfigyelnek rád, és amikor konkrétan felkeresed őket, akkor nem egy komplett vadidegenként mutatkozol majd be nekik.
Ha minden jól megy, idővel keresztpromóciót is futtathattok egymás márkái között a közösségi médián. Ez egyre fontosabbá válik, különösen mert több, mint a 18-24 éves korosztály negyede állítja magáról, hogy a közösségi média az első számú hírforrásuk. Ha ez a korosztály is célközönségedbe tartozik, akkor kétségtelen, hogy márkádnak a közösségi médián a helye.
Különféle úgynevezett közösségi figyelőeszközökkel nyomon követheted, hogy kik beszélnek rólad, vagy márkádról a közösségi médián, és így szinte rögtön ráltaláhatsz azokra az influencerekre, akik említést tesznek rólad, de nem jelölik meg konkrétan márkádat bejegyzéseikben.
5. Tudd, hogy pontosan mit is kínálhatsz nekik
Mire eljutsz odáig, hogy beszélgetésbe elegyedsz egy kiszemelt influencerrel, már jó, ha előre tudod, hogy hogyan vezesd fel neki az együttműködési ajánlatot. Ehhez természetesen tisztában kell lenned azzal, hogy mit kínálhatsz neki te, illetve céged – más szóval: hogy neki miért éri meg együttműködni veled.
Ha sikerül egy hiteles influencerre (értsd: nem szélhámosra) bukkannod, akkor jó esélyetek lehet egy kölcsönösen előnyös együttműködésre. Ha például van egy blogod, akkor az influencer írhatna rá egy cikket, hogy márkád közönségére is kiterjeszthesse elérését (hiszen lényegében ezt kéred majd tőle te is).
Egy másik lehetőség a sok közül egy interjút készíteni velük, amelyet aztán podcast formájában feltölthetsz egy erre ideális platformra. Az igazi influencerek szeretnek arról beszélni, amit csinálnak, és egy interjú nem csak arra kínál nekik lehetőséget, hogy előadhassák szenvedélyüket, hanem arra is, hogy nagyobb közönségre tehessenek szert.
6. Törekedj hosszútávú kapcsolatokat kialakítani
A második pontban már szót ejtettünk a csalókról. Ezek az „influencerek” általában, hogy egy adott összegért cserébe egyszer megosztják egy blogbejegyzésedet, vagy kidobnak egy képet az Instagramra, ahol egy terméked van a kezükben, és lényegében többre nem is kaphatók. Felmarkolják a pénzt, és innentől elégedettek is magukkal. Csak még egy ok, amiért messziről kerülnöd kell őket.
Egy stabil influencer marketing stratégia nem csak kölcsönösen előnyös, hanem hosszútávú is egyben. A cél, hogy egy igazán stabil kapcsolatot építs ki az adott személlyel, hogy hosszútávon együttműködhess vele úgy, hogy az mindkét félnek előnyére váljon.
7. Légy felkészült, amikor felkeresed őket
Minden influencer különálló egyéniség, saját igényekkel, érdeklődési körökkel, és persze saját stílussal is, amiben a közönségükkel kommunikálnak. Fontos tehát, hogy mielőtt közvetlenül felkeresnéd őket, nézz utánuk egy kicsit. Ismerkedj meg sajátosságaikkal, hogy a lehető legjobban testreszabott üzenetet fogalmazhasd meg nekik.
Ebben az esetben is segít, ha megtalálod a választ néhány velük kapcsolatos kérdésre:
- Mi az, ami iránt szenvedélyt éreznek?
- Mennyire laza, vagy hivatalos stílusban kommunikálnak?
- Miről szoktak beszélni?
- Hogyan veszik fel a kapcsolatot közönségükkel?
- Milyen közösségi platformokon a legaktívabbak?
- Mik a szükségleteik, és hogyan tudnál imponálni nekik?
Ezen információk birtokában egy sokkal hitelesebb üzenettel keresheted fel őket, akár emailen keresztül, akár egy közösségi médiás üzenet formájában.
8. Ápold a kapcsolatotokat
Ha sikerült megegyezned egy influencerrel, akkor ideje elkezdened kihasználni az együttműködésetek nyújtotta lehetőségeket. Azonban ezen a ponton még mindig csak a siker felét könyvelheted el, de ha okosan jársz el, akkor hosszútávon is élvezheted kapcsolatotok előnyeit (ahogyan természetesen az influencer is).
Minden kapcsolatnak – legyen az baráti, párok közötti, vagy professzionális – szüksége van a rendszeres gondoskodásra, karbantartásra. Időnként keresd fel influencer partnereidet, hogy megtudd tőlük, hogy mennek a dolgok. Ha jó tartalmakat készítenek, akkor írj nekik, és jegyezd meg, hogy milyen jóra is sikerült.
Mindemellett folyamatosan gondolkodj azon, hogy milyen együttműködési taktikákkal bővíthetnéd influencer marketing stratégiádat, és terjeszd elő azokat partnereidnek is!