Az influencer marketing megjelenése és elterjedése nem csak új üzleti lehetőségeket, hanem új kihívásokat is jelentett a marketingesek számára. A modern influencer marketing rövid, de tartalmas fennállása során nem egy botrányos esemény adott okot a különböző országok szervezeteinek, hogy szigorítsanak szabályzataikon, vagy teljesen új rendeleteket hozzanak az influencer marketinggel kapcsolatban. Ha mindez nem lenne elég, az online marketingeseknek arra is folyamatosan oda kell figyelniük, hogy ne kapjanak ki a Google-tól.
A megannyi szabályzat és fenyegető törvény mellett nem csoda, hogy a marketingeseknek nehezükre esik szárnyalni hagyni a kreativitásukat. A következőkben néhány általános tudnivalót szeretnénk megosztani az influencer marketing jogi oldaláról, végtelenül leegyszerűsítve.
Kit terhel a felelősség?
A szabályok szerint fel kell tüntetni, ha egy márka ellenszolgáltatást biztosít egy influencer számára annak véleményért cserébe. A Gazdasági Versenyhivatal egy 2017-ben közzétett dokumentuma szerint ellenszolgáltatásnak minősül:
„Minden olyan ösztönző tényező, melyet a közzétételért nyújtanak, – így többek között pénzbeli juttatás, esetleg kedvezmény vagy például ruházati, kozmetikai termék, rendezvénybelépőjegy, gépjármű használat – amiért egyéb esetben ellenértéket kellene megfizetni. Fontos, hogy a juttatás nem korlátozódik anyagi ellentételezésre, pénzügyi kifizetésre. Ideértendő az az eset is, amikor például a felek szolgáltatások nyújtását vállalják egymás felé és egymással szemben fizetési kötelezettségük nem keletkezik („barter”).”
Habár etikai értelemben az influencer kell, hogy őszinte legyen a célközönségével, jogi értelemben az influencer, a márka, és az e kettő közötti kommunikációt intéző cég is megégetheti a kezét, ha ez nem történik meg.
A márkák tehát rá vannak kényszerítve arra, hogy az ellenszolgáltatásért cserébe szerzett médiáikat felügyeljék, és meggyőződjenek róla, hogy fel van-e tüntetve benne, hogy szponzorált tartalmakról van-e szó, vagy sem. Néhány márka éjt nappallá téve keresgéli az interneten az összes ilyen médiatartalmat ilyen célból, míg más cégek egyszerűen csak az influencerekre bízzák ezt.
Tény, hogy ezek a szabályok macerásabbá teszik az influencer marketinget, de az ezért felelős szervek (legyen az itthon a GVH, a Google, vagy éppen az Egyesült Államokban az FTC) célja lecsapni a spamszerű linképítését és a nem őszinte marketingre. Marketingesként tehát magadat véded azzal, hogy megkéred influencereidet, hogy tüntessék fel a szponzorált együttműködést tartalmaikban.
Mit tehet egy cég a problémák elkerülése érdekében?
Ha márkaként szeretnéd elkerülni, hogy a törvény lecsapjon rád, akkor a szabályok szerint kell játszanod. Íme néhány tipp ahhoz, hogy influencer tevékenységeid legálisak maradjanak:
- Állíts össze egy média/influencer csomagot: Sok márka készít média vagy influencercsomagot, amelyet aztán elérhetővé tesz bloggerek, influencerek, és a sajtó számára is. Ez általában tartalmazza a cég különböző méretű logóit, néhány hasznos, friss tényt a márkáról, illetve egy rövid vállalati politikát, ami kitért többek között a partnerkapcsolatok/szponzorált tartalmak feltüntetésére is.
- Tarts fenn egy hiteles hálózatot: Ha rendszeresen ugyan azokkal az influencerekkel dolgozol együtt, akkor nem kell attól félne,d hogy a bejegyzések és üzenetek nem hangzanak majd őszintének. Ne felejtsd el, hogy bármilyen rég óta is dolgozol együtt valakivel, mindig minden szponzorált tartalmában fel kell tüntetnie ezt!
- Tarts negyedévente egy kiérdemelt média auditot: Használj valamilyen közösségi figyelő eszközt, és nézd meg, hogy márkádat hányszor és milyen tartalmakban említik meg az interneten. Ellenőrizd, hogy az ellenszolgáltatásokért kapott vélemények mellett fel van-e tüntetve, hogy szponzorált tartalmak – ha nem, akkor vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, hogy ezt javítsa.
- Egyetlen szó kell: Valahányszor valaki besegít egy kampányodban, vagy egy PR fogásban, és ellenszolgáltatás is felmerül, akkor kérd meg az illetőt, hogy mindenképpen tüntesse fel az együttműködést, amihez elég csak egy szót használnia: „Szponzorált”.
- Kommunikálj: Biztosítsd, hogy partnereid bármikor megkereshessenek kérdéseikkel!