Számos cég a mai napig nincs meggyőződve arról, hogy az influencereknek stabil jövőjük van a marketing világában, pedig az influencer marketing több, mint 100 éves történelemre tekint vissza. Bizony, sokan már jóval az internet megjelenése előtt arcukat adták bizonyos márkákhoz, ezzel pedig ők lettek az első influencerek – az influencer marketing úttörői.
De kik voltak ezek az emberek, és mennyit változott az influencer marketing, míg el nem érte mai (minden bizonnyal nem végleges) formáját? Öveket becsatolni – időutazás következik!
Az első influencerek: a pápa és a királynő
A reklámipar egyik története szerint állítólag réges-régen a királynő és a pápa is nevüket adták egy orvossághoz, ezzel is elősegítve, hogy a nép átvegye azt. Bizonyos értelemben ők lehettek az első igazán befolyásos influencerek, akik hatást gyakoroltak a népre.
1890: Nancy Green az Aunt Jemima arca lett
Az R.T. Davis Milling Company 1890-ben kérte fel Nancy Greent, hogy vegye fel a fiktív karakter, Aunt Jemima szerepét, és adja arcát a cég palacsintalisztjéhez.
Kép forrása: Flickr / Mike Mozart
Aunt Jemima (vagyis Nancy Green) egy teljesen egyedi identitást kölcsönzött a terméknek, és igazán népszerűvé tette azt. Nancyt tartják az első afro-amerikai modellnek, akinek egy egész generációnyi fogyasztó vásárlási döntéseit sikerült befolyásolnia.
A sikeres modell több kitöntetést és oklevelet is kapott teljesítményéért, így kétségtelen, hogy ő az egyik legelső, és legfontosabb karakter az influencer marketing történetében.
1905: Roscoe Arbuckle és a Murad cigaretták
Híres influencer-projekt volt még a Roscoe „Fatty” Arbuckle és a török márkájú Murad cigaretták közötti partnerkapcsolat.
A történet szerint Arbuckle közírója és a Murad azt szerették volna, hogy a színész a színpadon is a márka cigarettáit szívja, azonban ő ezt elutasította, mert attól tartott, hogy köhögni kezd majd tőlük, vagy hogy tönkretennék a hangját. Azonban beleegyezett abba, hogy megírhassák róla, hogy támogatja a márkát.
Ekkora az emberek kezdtek ráébredni, hogy a hírességek neve rengeteget dobhat egy márka népszerűségén. Egy igazi fordulópont volt ez az időszak az influencer marketing történetében, és egyre többek kezdtek el figyelni arra, hogy ki melyik márkához adja a nevét, és mit ajánl a közönségnek.
1931: A Coca-Cola és a Télapó esete
Kevesen tudják, de Télapó világhírű formája valójában a Coca-Cola teremtménye.
A népszerű márka 1931-ben ábrázolta először kövér, szakállas, piros ruhás, mosolygós formájában a Mikulást kampányaiban. Egészen addig számos egyéb kép is kialakult a Télapóról – egyes verziókban ijesztő manóként tüntették fel.
Kép forrása: Flickr / Mike Mozart
Az 1930-as évek a kísérletezések évtizede volt az influencer marketing történetében, ahol a Télapón kívül más szerethető, fiktív karakterek is létrejöttek a márkák jóvoltából, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat népszerűsítsék.
1950: Színre lép a Marlboro Man
A Marlboro Man (vagyis a „Marlboro férfi”) volt a macsóság szimbóluma az 50-es évek környékén. Ebben az időben számos színész magára öltötte az áhított Marlboro Man szerepét, hogy a dohányzást férfias, menő szokásnak állítsák be. A karakter egészen 1999-ig a márka kitalált arca maradt.
Kép forrása: People
A férfias karakter megalkotása jó választásnak bizonyult, a márka eladásai ugyanis az egekbe röppentek, hiszen mindenki menő, trendi szeretett volna lenni, akárcsak a Marlboro Man.
2010: Lóra ül az Old Spice férfias reklámarca
Az Old Spice-t sokáig idős az férfiak márkájának tartották. 2010-ben aztán a cég előállt híres reklámjával, ami teljesen megváltoztatta az emberek róluk alkotta képét.
Az Old Spice be akarta bizonyítani, hogy termékei a fiatalabb férfiak számára is ideálisak. A kampány óriási sikereket ért el, a reklámot pedig minden idők egyik legemlékezetesebb és legkreatívabb hirdetésének tartják.
A 30 másodperces reklámot, amiben Isaiah Mustafa arról beszél, hogy a férfiaknak olyan illatuk is lehetne, mint neki, néhány nappal a Super Bowl, az egyik legnagyobb amerikai sportesemény előtt kezdték el vetíteni a TV-ben. Humorával azonnal felkeltette a célközönség (és lényegében mindenki más) figyelmét.
Hogy mennyire volt sikeres a kampány? Az Old Spice értékesítései a duplájukra nőttek, és 3-szor annyian látogattak el a webhelyükre, mint korábban. Az Old Spice az elsőszámú férfi márkává lépett elő.
2010: Az influencer marketing meghódítja a közösségi médiát
2010-re a közösségi média is elég erőteljesen elterjedt a köztudatban. A Facebook volt a legnagyobb őrület, amiről senki nem akart lemaradni.
Az Amazon ekkor állt elő az ötlettel, hogy összekapcsolják szolgáltatásaikat a Facebookkal, hogy a felhasználók láthassák, mit vásárolgatnak ismerőseik és családtagjaik. Ez egy különösen eszes lépés volt, hiszen, mint tudjuk, az emberek sokkal jobban megbíznak ismerőseik javaslataiban, mint a márkák marketingüzeneteiben és reklámjaiban.
Az Amazon ezen kívül a barátoknak és családtagoknak szánt ajándékötleteket is kínálni kezdett, amiket azok érdeklődési körei alapján állított össze rendszerük. A felhasználók értesítést kaptak, ha egy ismerősük születésnapja közeledett, és rögtön kaptak is néhány javaslatot arra, hogy mit vehetnének nekik ajándékba.
A márkák egyre komolyabban vették a közösségi média és az influencerek befolyását.
2015: Az Airbnb összeáll Mariah Carey-vel
Az Airbnb is felfigyelt azokra az értékekre, amiket az influencerek kínálnak, és Mariah Carey volt az a szerencsés híresség, aki eltölthetett néhány nagyon kellemes napot a közvetítőiroda legelőkelőbb ingatlanjaiban.
Az énekesnő persze ez alatt rendszeresen megosztotta élményeit követőivel a Facebookon, az Instagramon, a Snapchaten, és még a Twtitteren is. Az ő jóvoltából az Airbnb híre rengeteg lehetséges ügyfélhez jutott el, és a kampány nagyon sikeresnek bizonyult. A márka azóta több hírességgel is eljátszotta ezt.
Napjainkban: A legtöbb márka felismerte az influencer marketing értékét
Habár az influencer marketinget sokáig a hírességek uralták, manapság egyre kevesebb márka fordul sztárokhoz partnerkapcsolati szándékkal. A millenáris, és az azt követő Z-generáció egy új fejezetet indítottak, az ő vásárlási döntéseiket ugyanis már a közönségi bizonyítékok befolyásolják.
Ennek köszönhetően jött létre az influencer marketing mai formája, ahol szinte bárki lehet influencer, aki képes összeszedni magának néhány ezer érdeklődő követőt. Ha valaki szórakoztató, értékes, hasznos tartalmakat kínál közönségének, és mindezt hitelesen, őszintén teszi, akkor mindene megvan ahhoz, hogy valóid influencer váljék belőle.