Sokak számára emlékezetes pillanat, amikor megkapják első felkérésüket influencerként. A legtöbben ilyenkor még nem is tartják magukat véleményvezéreknek, és ez a bizonyos első email az, ami életmegváltó események sorozatát lendítheti mozgásba. A legtöbben egyáltalán nincsenek felkészülve erre, és eszükbe sem jutna, hogy az ilyen esetekre készülniük kell, méghozzá egy influencer médiacsomaggal.
De mégis mit tartalmaz ez a csomag, és hogyan készíts egyet magadnak, hogy felkészülten várhasd az ilyen helyzeteket? Cikkünkben ezekre a kérdésekre szeretnénk választ adni!
Mik azok az influencer médiacsomagok?
Az influencer médiacsomagok valójában olyan egy vagy több oldalas dokumentumok, amelyek legfontosabb jellemzőidet, statisztikáidat tartalmazzák influencerként. Bizonyos értelemben olyan ez, mint egy „inlfuencer önéletrajz”, ami első sorban arról szól, hogy milyen tartalmakat készítesz, illetve hogy miket értél el eddig a közösségi médián (például hogy hány követőd van a legfontosabb platformokon, milyen demográfiai csoportokra oszlik szét a közönség, és így tovább).
Amint online jelenléted növekedni kezd, elképzelhető, hogy idővel felkeres majd egy márka, ami együtt szeretne dolgozni veled. Mivel az utóbbi időben nagy hangsúly került a micro- és nanoinfluencerekre, ne lepődj meg, ha 1-2 ezer követő után már ajánlatot kapsz.
Ezekre az esetekre kell, hogy felkészülj, hogy minél előbb válaszolni tudj azokra az ajánlatokra, amik esetleg érdekelnének. Sok márka már az első emailjében egy influencer médiacsomagot kér a címzettől, de vannak olyan influencerek is, akik ezt a csomagot mellékelik, amikor saját maguk keresnek fel partnereket együttműködés céljából.
Hogyan készítsd el saját influencer médiacsomagodat
Design
Médiacsomagod betekintést nyújt a márkáknak személyiségedbe – ez az az eszköz, amivel „eladhatod magadat” mint influencer. Fontos tehát, hogy egyrészt igényesen készítsd el, másrészt saját stílusodat viselje.
Ha nem áll távol tőled a design, akkor vedd elő a Photoshopot, vagy kedvenc grafikai szoftveredet, akkor használd fel minden kreativitásod, hogy egy profi dokumentumot alkothass. Ingyenes alternatívaként használhatod még a Canvát is. Ha nem erősséged ez a terület, akkor mindenképpen kérj fel egy tehetséges ismerőst vagy akár egy profi designert, aki elkészíti neked. Ne feledd – ok esetben ez lesz a márkák első benyomása rólad influencerként (főleg ha te magad keresed fel őket), ezért mindent érdemes megtenni azért, hogy igényesen prezentáld magad.
A csomag nem egy regény. Légy tömör, és koncentrálj a lényegesebb dolgokra. Lehetőleg ne készíts 2-3 oldalnál hosszabb dokumentumot. Illessz bele egy jó minőségű arcképet magadról, és néhány olyan képet is, amik közösségi csatornáidra jellemzők. Amennyiben a közösségi profilokra feltöltött képekben és/vagy blogodon egységes betűkészletet és színvilágot használsz, mindenképpen alkalmazd azokat a csomagban is!
A csomag mindenképpen legyen letisztult – kerüld a zsúfoltságot. Hagyj sok üres teret a különböző elemek között egy könnyedén átlátható, részletekben feldolgozható dokumentumért. Szöveget se használj többet, mint amennyire abszolúte szükség van. Vonatkozik ez a statisztikákra is – ezeket kerekítsd a legközelebbi nagy kerek számhoz, ami még valószínűleg nem befolyásolja a döntéshozást. Például ha 12 184 követőd van, akkor nyugodtan jelölheted 12 ezerként (vagy „12E”). Azonban azon ne spórolj, hogy hány statisztikát jelenítesz meg, hiszen ezek a csomag fő pontjai közé tartoznak.
A felhasznált képek és a design influencer médiacsomagod fontos elemei, különösen ha szolgáltatásaid között fényképkészítést is kínálsz, vagy ha egy olyan vizuális csatornára fókuszálsz, mint például az Instagram. Sokan (értsd: a márkák) már az előtt megítélik majd, hogy szimpatikus vagy-e nekik, mielőtt egyetlen szót is elolvasnának a dokumentumon. Ez a vizuális elemek hatalma.
Részletek magadról
A téged felkereső (vagy az általad felkeresett) márkák többet kell, hogy tudjanak rólad, mielőtt rábólintatnának bármilyen együttműködésre. Na persze ez nem jelenti azt, hogy az óvodai jelednek is szerepelnie kell a csomagban – próbáld néhány tömör mondatban megfogalmazni, hogy ki vagy, mit csinálsz, és hogy milyen szaktudással rendelkezel azon a területen, amivel foglalkozol.
Mielőtt bármibe belemennének, a lelkiismeretes márkák tudni szeretnék, hogy egy influencer személyisége párhuzamban áll-e saját céges értékeikkel. Légy őszinte, és mutasd meg azt az oldaladat, amit követőidnek is prezentálsz közösségi csatornáidon, hogy a márkák biztosan azt lássák, amit kapni fognak tőled.
Magyarázd el, hogy miért érzel szenvedélyt az adott terület iránt. Mik a céljaid? Miért érzed azt, hogy bejegyzéseid és más tartalmaid értékeket képviselnek az emberek számára?
Minél többet tud rólad egy márka, annál kevesebb kellemetlen meglepetésben lesz majd részetek együttműködésetek során.
Elérhetőségeid
Az influencer médiacsomag nem sokat ér, ha meggyőz valakit, aki aztán nem tudja, hogy hol léphet veled kapcsolatba. Persze a legtöbb esetben vagy téged keres fel egy cég (tehát tudja hogyan érhet el) vagy te keresel fel egyet (így is tudni fogják email címed), de ha a csomag kikerül az internetre, akkor mindenképpen jó, ha az érdeklődők azonnal láthatják elérhetőségeidet.
Fontos, hogy kiküldött csomagodban mindig naprakész elérhetőségek (és statisztikák) szerepeljenek!
Követőid száma a legfontosabb közösségi csatornákon
2019-ben minden valamirevaló márka tudja, hogy a követők száma messze nem fest teljes képet egy influencer befolyásáról, sokak számára mégis ez az egyik első mutató, ami iránt érdeklődnek, ha egy új lehetséges partner bukkan fel a láthatáron. Éppen ezért fontos, hogy feltüntesd, hány követőd van azokon a közösségi hálózatokon, amiken a legaktívabb vagy.
Ez is fontos információ a márkák számára, mert ez alapján el tudják majd dönteni, hogy mely csatornákon vagy a legaktívabb, és ebből azt is, hogy megfelelő partner lennél-e számukra céljaik szerint. Tudniuk kell, hogy olyan közönséget foglalkoztatsz-e, amit ők szeretnének megcélozni rajtad keresztül.
Blogod és/vagy webhelyed statisztikái
Tény, hogy a legtöbb influencer kizárólag csak közösségi platformokon aktív, sokan vannak olyanok is, akik e mellett (vagy elsődlegesen) egy blogon, vagy webhelyen is tevékenykednek.
Ebben az esetben a márkák természetesen arra is kíváncsiak lesznek, hogy milyen lehetőségeket nyújtanak nekik ezek az eszközök. Gyűjtsd össze tehát webhelyed és/vagy blogod statisztikáit a Google Analytics segítségével, hogy ezeket is feltüntethesd a csomag részeként. Ezzel nem csupán egy teljesebb képet festesz kínálatodról influencerként, hanem azt is bizonyítod a márkáknak, hogy felismered a webhely- és blogstatisztikák fontosságát.
A legfontosabb mutatók a havi látogatottság és az átlag webhelyen töltött idő, de érdemes feltüntetni az olyan demográfiai adatokat is, mint például a nemi és a korbéli megoszlás.
Ha szép számban sikerült feliratkozókat gyűjtened hírleveledre, akkor email listád méretét is érdemes megemlítened webhelytatisztikáid mellett.
A közönség demográfiai adatai
A legtöbb cég számára ezek lesznek a legfontosabb információk csomagodban. A felkészültebb cégek és marketingesek olyan influencerekkel szeretnének együtt dolgozni, akik közönsége szorosan minél inkább hasonlít saját ideális célközönségükhöz. Ha az influencer olyan közönséget foglalkoztat, ami nem érdeklődne a márka kínálata iránt, akkor az együttműködésnek semmi értelme nincs.
Fontos persze, hogy ne áraszd el a csomagot mindenféle statisztikával, ezért tömörnek kell lenned. Azonban mindenképpen írd le, hogy milyen emberek követnek téged, illetve hogy milyen piaci rést célzol meg tartalmaiddal. Írd le, hogy milyen egy átlagos követőd – milyen nemű és korú felhasználók érdeklődnek leginkább az iránt, amit csinálsz?
Korábbi munkák és jelenlegi partnerkapcsolatok
Ha korábban már dolgoztál influencerként más márkákkal, akkor bizonyára lesz néhány olyan bejegyzésed, amiket nekik készítettél. Érdemes ezek közül összeszedni egy csokorra valót, és megjeleníteni itt őket, hogy leendő partnereid láthassák, hogy milyen minőségre, stílusra számíthatnak tőled.
Vélemények
Amennyiben korábbi együttműködéseidre pozitív visszajelzést is kaptál más márkáktól, meríts ezekből is, hogy meggyőzd leendő partnereidet munkád minőségéről. A társadalmi bizonyítéknak nagy hatalma van, és egy márka rólad alkotott képére komoly hatással lehet, hogy egy hasonló cég miket állít rólad.
Természetesen csak valós dolgokat állíts, hiszen e beszámolók, vélemények hitelességét bármelyik márka könnyedén leellenőrizheti!
Javasolt együttműködések
Kezdő influencerként ez kemény dió lehet számodra, hiszen el kell döntened, hogy milyen szolgáltatásokat kínálsz a veled együttműködő márkáknak. Itt érdemes olyan aprólékos lenni, amennyire csak lehetséges. Ezt a részt könnyebb lesz kitölteni, ha korábban már dolgoztál együtt más partnerekkel.
Ha például blogot vezetsz, akkor felkínálhatsz például egy blogbejegyzést, ami kifejezetten az adott márkáról, vagy annak egy termékéről, szolgáltatásáról szól, de felajánlhatod azt is, hogy természetes módon megemlíted az adott terméket egy kapcsolódó témájú cikkben, ami nem konkrétan a márka körül forog.
Ha az Instagramon tevékenykedsz, akkor felajánlhatsz X számú képet, aminek a középpontjában a márka, vagy annak egy felkínált terméke áll, vagy akár néhány olyan fotót, ahol a termék csak a környezet része, de nem az áll a főszerepben.
Vállalhatsz például versenyszervezést a márka nevében, szétoszthatsz promóciós kódokat, és így tovább.
Az influencerek és márkák közötti lehetséges együttműködések listája hosszú, de fontos, hogy csak olyan szolgáltatásokat sorolj fel, amiket valóban vállalni is tudsz.
Az áraid
Amikor egy márka először felkeres együttműködési szándékával, az egyik legnehezebb feladat eldönteni, hogy mit/mennyit is kérj szolgáltatásaidért. Az influencerek világában nincs fix sablon, amit követhetnél e téren – vannak olyan véleményvezérek, akik ingyenes termékeket/szolgáltatásokat kérnek azért, amit csinálnak, és vannak olyanok is, akik pénzben mérik szolgáltatásaikat.
Eleinte elképzelhető, hogy egyszerűbb lesz az ingyenes ajándékokat elfogadni, de egy idő után áttérhetsz a pénzösszegekre is (talán könnyebb is lesz így árat képezni). Az, hogy mennyit érnek szolgáltatásaid nehéz megállapítani – a PMYB szerint a következő hat szempontot érdemes figyelembe venned árképzésedhez:
- Eléréseid, a platformjaid, és a valódi aktivitás mértéke
- Közönséged minősége
- Szaktudásod
- Megosztott tartalmaid minősége
- Hogy mennyire passzolsz az adott márkához
- Bejegyzéseid „kiérdemelt média” értéke (sajtó, stb.)
Idővel ahogy egyre több márkával dolgozol együtt, egyre egyszerűbb is lesz megállapítani tarifáidat. Az általad megszabott árakat akár a javasolt együttműködések részben is megjelenítheted a különböző szolgáltatások mellett (ez segít némi helyet spórolni a csomagban).
Persze mindenképpen készülj fel rá, hogy lesznek, akik alkudni szeretnének majd – természetesen hogy miből és mennyit engedsz, az csak rajtad áll!