Az influencer marketing talán legnagyobb buktatója, hogy sok márka egyszerűen nem képes megfelelő partnereket választani kampányaihoz. Ez komoly hiba, hiszen a marketing e formája akkor működik jól, ha olyan influencert találsz márkád mellé, aki releváns témákat dolgoz fel, hiteles, aktivitásra ösztönzi közönségét, és ugyan azt a stílust és értékkészletet képviseli, mint amit márkád is.
Nagyjából minden harmadik marketinges kihívásnak tartja az ideális influencer kiválasztását kampányaihoz. Ez nem meglepő, elvégre számos szempontot kell figyelembe venned keresgélésed során, ráadásul a kamu influencerekre is oda kell figyelned.
Cikkünk ebben a folyamatban fog segíteni: összeszedtünk 9 kulcsfontosságú szempontot, amelyekre mindenképpen oda kell figyelned, valahányszor egy új influencert keresel márkád mellé. Mindemellett szót ejtünk arról is, hogy hogyan szúrhatod ki a kamu influencereket, és spórolhatsz meg ezzel sok pénzt és fejfájást márkádnak!
Mielőtt elkezdenéd: Célok!
Mindig jó ötlet kitűzni kampánycéljaidat, mielőtt belevágnál az influencerkeresésbe. Ezzel a céllal már talán tisztában is vagy, de ha még nem sikerült dönteni, íme néhány példa:
- Márkaismertség
- Tartalomkészítés
- Értékesítések vagy alkalmazásletöltések
- Feliratkozók, vagy közösségi követők számának növelése
Ez csupán néhány alapvető kampánycél, amelyekre az influencer marketing kiválóan alkalmazható. Fontos ezt már a dolgok legelején kitűzni, mert később ezzel is sokat szűkítheted a kiszemelt influencerek listáját. Például ha tudod, hogy a célod tartalomkészítés, akkor automatikusan csak olyan jelölteket veszel majd figyelembe, akik kiváló minőségű képeket, videókat, vagy egyéb tartalmakat produkálnak.
9 szempont a tökéletes influencer kiválasztásához
1. A közönség összetétele
Habár listánk nem fontossági sorrendben épül fel, a legkritikusabb szempont egy influencer kiválasztásánál a közönség összetétele, hiszen fontos, hogy olyan embereket foglalkoztasson partnered, akik érdeklődnének kínálatod iránt (legyen az bármi). Számos influencer marketing platform kínál demográfiai adatokat egy kiválasztott influencer közönségéről, amely alapján könnyedén kiválogathatod azokat, akik pont a számodra ideális közönséget foglalkoztatják.
2. Aktivitási arány
Az aktivitási arány mutatja meg, hogy egy influencer tartalmai mennyire érdeklik közönségüket. A magas aktivitási arány azt jelenti, hogy egy influencer közönségének nagy része tényleg érdeklődik kiszemelt üzleti partnered iránt.
Egy bejegyzés aktivitási arányát könnyedén kiszámolhatod. Nincs más dolgod, mint összeadni az interakciók (kedvelések + hozzászólások) számát, majd elosztani azt az influencer követőinek számával. Végezetül az így kapott eredményt szorozd meg százzal, és máris megkaptad az adott bejegyzés aktivitási arányát százalékban.
Ha egy adott influencer átlagos aktivitási arányát szeretnéd kideríteni, akkor végezd el ezt a számítást az utolsó legalább 10 bejegyzésén, majd vonj átlagot az így kapott értékekből.
Mindezzel megkapod, hogy mennyire aktív egy influencer közönsége. Azonban nem ez az egyetlen aktivitás, amire oda kell figyelned kutatásod során, hiszen az is fontos, hogy maga az influencer aktív legyen. Azokat az influencereket tekintheted aktívaknak, akik időt szánnak arra, hogy válaszolgassanak követőik hozzászólásaira, hogy szép lassan tartós kapcsolatokat alakítsanak ki velük (hogy pártfogókat toborozzanak). Ezzel azt mutatják közönségük irányába, hogy komolyan érdeklődnek a visszajelzéseik iránt, amivel könnyedén belophatják magukat követőik szívébe. Ez a bizalom egyik alapja, és ezt a bizalmat kapod meg te is, ha partnerkapcsolatba lépsz egy influencerrel.
3. Relevancia
Fontos, hogy olyan influencerekkel dolgozz együtt, akik illenek márkádhoz. Tartalmaik böngészése közben próbáld elképzelni, hogy hogyan mutatna egy-egy ilyen stílusú bejegyzésben márkád kínálata. Minden bizonnyal nem lenne érdemes olyasvalaki felkeresni pizzáiddal, aki a sakkozás területén elismert influencer.
Ha egy olyan influencert találsz, aki márkád számára releváns témákkal foglalkozik, akkor szponzorált bejegyzéseik nem ütnek majd el többi tartalmaiktól, hanem természetesen beleillenek majd felhozatalukba.
4. Hitelesség
A hitelesebb influencereknek sokkal hűségesebb, elszántabb, és jó eséllyel aktívabb követőik vannak. A hitelesség a bizalom alapfeltétele, és sok influencer ezt úgy éri el, hogy egy adott terület szakértőivé válnak, vagy már szakértőként (szakácsként, fodrászként, marketingesként, stb.) kezdik meg influencer karrierjüket. Szakértelmüket hiteles, személyes történetek, tippek, és tanácsok megosztásával bizonyítják.
Hogy felmérd egy influencer hitelességét, nézd át alaposan feltöltései kísérőszövegét mind a saját, mind a szponzorált bejegyzéseknél. Nézd meg, hogy ezek a szövegek egy történetet adnak-e át, vagy csak azért szerepelnek a feltöltések mellett/alatt, hogy legyen miben hashtageket elhelyezni. A szponzorált bejegyzések akkor a legjobbak, ha valamilyen hasznos tanács, vagy tipp is szerepel bennük a közönség számára. Például ha egy terméket mutatnak be, akkor elárulhatják róla, hogy ők mire használják, és hogy hogyan lehet egyáltalán használni azt.
5. Értékek
Mielőtt összeállnál egy influencerre, érdemes ellenőrizned, hogy hasonló értékeket képviselnek-e, mint márkád. Nem igazán van értelme olyasvalakit felkeresned húsalapú termékeiddel, aki a vegán mozgalom egyik képviselője.
Hogy felmérd, milyen értékeket is képvisel egy influencer, nézd meg a bejegyzéseit, olvasd el a hozzájuk mellékelt kísérőszövegeiket, a hozzászólásokra adott válaszaikat, és persze a bemutatkozásukat a profiljukon. Ez utóbbiból rengeteg kiderülhet arról, hogy milyen elvek mellett állnak ki, vagy hogy mi a küldetésük influencerként.
6. A tartalmak minősége
Habár a tartalomkészítést csak egy célként soroltuk fel a cikk elején, a tartalmak előállítása valójában szinte minden influencer marketing kampány szerves részét képezi. Egy influencer tartalmai képviselik majd márkádat, ezért fontos, hogy ellenőrizd, milyen minőséget is produkál egy kiszemelt partner. A minőség természetesen szubjektív, és te leszel az, aki igazán tudod, hogy milyen stílus passzol márkádhoz, de erre mindenképpen figyelj oda!
Azt sem árt megnézni, hogy követőik milyen hozzászólásokat írnak a bejegyzéseikhez, hiszen ez sokat elmond arról, hogy mennyire „rezonál” az adott influencer a követőbázisával.
7. A bejegyzések gyakorisága
Amikor egy kiszemelt influencer profilját nézegeted, figyeld meg, hogy milyen sűrűn szokott posztolni (akár új tartalmakat, akár más forrásokból megosztottakat, ha az adott platform lehetővé teszi ezt). Hogy egy influencer hűséges követőbázist toborozhasson maga köré, egyrészt aktívan kell foglalkoznia követőivel, másrészt rendszeresen kell tartalmakat (lehetőleg újakat) posztolnia profiljára. Egy Instagram influencer például akkor jó kiszemelt, ha 3 napnál nem ritkábban tölt fel új képeket vagy videókat.
Azt is jó ötlet megfigyelni, hogy milyen gyakran publikálnak az influencerek szponzorált tartalmakat. Jó, ha van egy ideális egyensúly a sima és a szponzorált posztok között – ha például egy influencer egymás után sorozatban 3-4 szponzorált bejegyzést is publikál, akkor fennáll a veszélye, hogy követői hirdetőtáblának nézik majd, ami sokat ront a hitelességén (és nem akarod, hogy valaki ilyen képviselje márkádat, ugye?)
8. Megbízhatóság
Természetesen fontos, hogy partnered, aki kulcsfontosságú szerepet játszik együttműködésetekben, megbízható legyen. Ha például egy influencer nem válaszol elég hamar üzleti üzeneteidre, akkor elképzelhető, hogy a későbbiekben nem lesz képes időben teljesíteni a feladatok rá háruló részét.
A megbízható influencerek önállóak, és gyorsan, professzionális stílusban válaszolnak üzeneteidre. Ha valakinek egy hétbe telik, hogy reagáljon, akkor ez valószínűleg így lesz akkor is, amikor már belevágtatok az együttműködésbe.
9. A közönség minősége
Influencerkutatásod során több olyan fiókra is bukkanhatsz, amelyek számos hamis követőt gyűjtöttek maguk köré. A helyzet az, hogy sok marketinges a mai napig azt gondolja, hogy azokkal az influencerekkel érdemes csak együttműködni, akiknek rengeteg követője van. Sokan ezt a tévhitet kihasználva több száz, vagy több ezer álkövetőt vásárolnak maguknak, hogy népszerűbbnek tűnjenek a márkák szemében, és azok ajánlatokkal bombázzák őket.
A követők száma egyébként sem olyan nagyon fontos mutató, de így, hogy ilyen könnyű manipulálni, még annyira sem érdemes komoly figyelmet fordítani rá.
Figyelj oda a következő 10 anomáliára, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy egy influencernek álkövetői vannak-e:
- Gyenge minőségű tartalmakat posztol, mégis rengeteg követője van.
- Nagyon kevés tartalmat posztol, de mégis sok követőt szerzett magának.
- Rengeteg követője van, mégis nagyon alacsony az aktivitási aránya (cikkünk 2. pontja).
- Több fiókot követ, mint ahány követője van. Ha például valakinek van 4 ezer követője, de 6 ezer fiókot követ, akkor jó eséllyel a „követ, kikövet” taktikát alkalmazza, aminek a lényege, hogy egyszerre sok profilt követni kezd, majd miután azok viszonozzák a követést, ő visszavonja a követősüket, így neki több követője marad.
- Érdemes egy pillantást vetni magukra a követőkre is. Ha például sok követőjének semmilyen tartalma nincs, furcsa felhasználóneveket használnak, vagy gyanús a követők/követettek aránya (túl sok követett, kevés követő), akkor meglehet, hogy csak fizetett vagy robotprofilok, amiket csak azért hozott létre valaki, hogy követhessen vele másokat. Egyértelműen gyanúsak még a másolt profilok is, vagy akik stock képeket használnak profilképnek, vagy a feltöltéseiben.
- Gyanús, ha egy influencernek friss profilja van, de máris több ezer követőt szerzett. Érdemes figyelembe venni, hogy vannak, akik más platformokról „hozzák át” hiteles követőiket például az Instagramra.
- Érdemes odafigyelni az influencer követőbázisának változásaira. Ha például hirtelen óriásit ugrik a követők száma, akkor elképzelhető, hogy az influencer vásárolt néhány ezer fiókot magának. Persze itt is lehet természetes magyarázat a dolognak, mert elképzelhető, hogy az influencer összeállt egy másik márkával vagy influencerrel, és e partnerkapcsolaton keresztül (például egy nyereményjáték miatt) szerzett magának hiteles követőket. Érdemes szétnézni a profilján, hogy utal-e erre valami a nemrégiben posztolt tartalmak között.
- A hozzászólások nagy része értelmetlen spam, sablonos, vagy egyéb módon közönséges.
- A tartalmak publikációja után az influencerek rövid időn belül óriási mennyiségű kedvelést szereznek bejegyzéseikre (függetlenül azok minőségétől).
- Videóik nézettsége alacsony, annak ellenére, hogy sok követővel rendelkeznek.
Megjegyzés: Persze kamukövetői azoknak is lehetnek, akik nem vásároltak, vagy szereztek szándékosan ilyen profilokat, de az már más kérdés, hogy egy influencer követőbázisának mekkora részét teszik ki az álkövetők, és mekkorát a valódiak!