Habár egy viszonylag fiatal marketingformának számít, az influencer marketing sok márkánál már most előnyt élvez a fizetett (CPC, CPI) hirdetéssekkel szemben. Egy jól kitervezett influencer kampány sokkal kedvezőbb megtérüléseket kínál, mint a digitális hirdetések.
Az influencer marketing egyre népszerűbb. Az Adweek már 2017-ben megállapította, hogy a B2B ügyfelek 75%-a használja a közösségi médiát vásárlási döntéshozatal előtt, ami egy különösen fontos pont ebben a témában. Azt persze nem kell külön kiemelni, hogy a fogyasztók köreiben is mennyire jelentős szerepet játszik a közösségi média a vásárlási döntések befolyásolásában.
De miben különbözik az influencer marketing a fizetett hirdetésektől, és miért sokkal hatékonyabb marketingforma? A következőkben erről lesz szó.
Inbound kontra outbound technika
A különböző marketingtechnikákat jellegük alapján két nagy csoportra oszthatjuk.
Az outbound marketing olyan, mintha egy hatalmas hálót vetél ki a tengeren, hogy kifogj néhány halat egy olyan területen, ahol nem sok hal úszkál. Ezek a halak a nem túl precízen célzott lehetséges ügyfeleid. A nyomtatott hirdetőanyagok, a TV-s és rádiós reklámok, és a levelezés mind outbound marketingtaktikák, ahogy a fizetett hirdetések is a keresőmotorokban és a közösségi médián.
Az outbound taktikák nem feltétlenül veszik figyelembe, hogy a vásárlókat érdekli-e marketingüzenet, vagy sem.
Az inbound marketing ezzel szemben a célközönség szükségleteit, érdeklődési köreit, és szokásait használja fel arra, hogy márkád irányába vonzza őket. Ennek szintén többféle módja van: például ott a keresőoptimalizálás, amivel láthatóbbá teheted tartalmaidat azoknak, akik érdeklődnek irántuk, de inbound taktika a hasznos tartalmak publikálása is, amelyek segíthetnek célközönségednek megoldani egy problémát, vagy választ adnak egy kérdésükre. Az emailek is lehetnek inbound marketing eszközök, ha a felhasználók feliratkoznak azokra, ezzel hajlandóságukat, érdeklődésüket fejezve ki tartamaid iránt.
Az inbound taktikák egyáltalán nem tolakodnak, hanem arra alapoznak, hogy az érdeklődés, vagy szükség úgyis márkád irányába fordítja majd az ideális ügyfeleket.
Míg a digitális hirdetések outbound taktikáknak számítanak, addig az influencer marketing egy inbound módszer. Mindig jobb taktika olyan embereket (vagy cégeket) elérni, amelyek már konkrét szándékkal kezdenek el keresni az interneten.
A fizetett hirdetések ellen szól a hirdetésblokkolók folyamatos terjedése is – még precízen célzott hirdetésekkel is lehetetlenség elérni az emberek többségét, akiket pedig mégis, azok többnyire nem bíznak a fizetett reklámokban.
Ezzel szemben az influencerek egy olyan követőbázisnak továbbítják márkád üzeneteit, akik vevők lehetnek ezekre az üzenetekre, és megbíznak az influencerekben, tehát – bizonyos értelemben – ismeretlenül is megbíznak márkádban.
Az influencer marketing segít új piacokat meghódítani
Amikor egy márka új piaci réseket céloz meg, akkor a hitelesség és népszerűség megszerzése rengeteg időt (és pénzt) vesz igénybe digitális hirdetésekkel. Azzal, hogy a terület elismert képviselői a nevüket adják márkádhoz, rövid időn belül híre mehet annak, hogy új játékos lépett a mezőnybe (és hogy miért érdemes odafigyelni rá).
Az influencer marketing tehát nem csak gyorsabb, de hitelesebb terjeszkedést is lehetővé tesz. Ez abban is megmutatkozik, hogy míg a fizetett hirdetések médiacsatornákon keresztül terjednek, amelyek nem igazán válogatnak, az influencerek valóban csak olyan márkákat emelnek ki, amelyeket akarnak.
Az influencer marketing legfontosabb előnyei
Íme csupán néhány fontos előny, amiket az influencer marketing kínál:
- Segít bővíteni a márkák eléréseit
- Javítja a webhely keresőoptimalizálását
- Gazdaságos, és kedvező megtérüléseket kínál
- Elég megtalálni a megfelelő influencert – a célzás már általában az ő feladata lesz (nem úgy, mint a fizetett hirdetések esetén)
Természetesen az influencer marketing alapvető aranyszabálya, hogy olyasvalakit kell találni hozzá, aki releváns márkádhoz, és akinek a közönsége valóban érdeklődne kínálatod iránt – e nélkül az ilyen partnerkapcsolatok is csak pénzkidobásra jók!