Ha szeretnél egy stabil követőbázist építeni Instagram jelenléted köré, akkor mindent meg kell tenned azért, hogy bejegyzéseid láthatóvá váljanak a nyilvánosság számára. Az Instagram „Keresés és felfedezés” funkciója – amit egy nagyító ikon jelöl a képernyő alján – lehetővé teszi, hogy egy teljesen új, érdeklődő közönség elé juttasd el tartalmaidat.
Az egészben a kihívás az, hogy nem te döntöd el, hogy mikor és mely képeid illetve videóid jelennek meg a felfedezés oldalon. Csak a legjobb tartalmak érdemelhetik ki ezt a fajta nyilvánosságot, és hogy mi a legjobb, azt az Instagram algoritmusa dönti el.
Azonban ez ne tántorítson el attól, hogy megcélozd a csillagokat (vagy legalább a Keresés és felfedezés oldalt) is! Ha tudod, hogy hogyan működik ez a funkció, akkor sokkal egyszerűbb dolgod lesz, ha meg szeretnéd hódítani tartalmaiddal – lássunk is hozzá!
Miért próbálj meg bekerülni a Keresés és felfedezés oldal tartalmai közé?
A felfedezés oldal kínálja a legjobb lehetőséget egy Instagram felhasználó számára, hogy új közönségekre leljen. Ezen az oldalon tartalmaid olyan felhasználóknak is megjelenhetnek, akik sosem hallottak rólad, lehetővé téve ezzel, hogy egy óriási közönséget érj el képeiddel és videóiddal. Bizonyos értelemben ez az Instagram „legjobb tartalmak” oldala – csak épp más névvel.
Erre az áhított felületre a márkák, az influencerek, és az „egyszerű” felhasználók is egyaránt pályázhatnak tartalmaikkal.
Az Instagram régebben is kísérletezett egy ilyen funkcióval, csak az éppen a legtöbb kedvelést kapott tartalmakat jelenítette meg a felhasználóknak. Ezzel az volt a baj, hogy attól, hogy egy bejegyzés sok kedvelést kap, még nem jelenti azt, hogy valóban jó is (elég csak a kedveléseket osztogató robotokra gondolni).
A ma használt Keresés és felfedezés oldalra egy mesterséges intelligenciával működő algoritmus válogatja össze a tartalmakat, ami sokkal több szempontot vesz figyelembe, ráadásul minden felhasználó saját ízléséhez igazítja ezeket. Persze ez azt jelenti, hogy tartalmaid nem jelennek majd meg mindenkinek, aki ezt a felületet nézegeti, de az Instagram gondoskodik róla, hogy olyanok lássák, akiket jó eséllyel érdekelnének is.
A Keresés és felfedezés oldalon történetek, csatornák (témakörök), egy vásárlási csatorna, és egy külön IGTV tartalmakból összeállított válogatás is elérhetők.
Hogy működik az Instagram Keresés és felfedezés oldala?
Az Instagram Keresés és felfedezés oldalára tehát egy mesterséges intelligenciával működő algoritmus válogatja össze a tartalmakat. Ez az algoritmus folyamatosan figyeli a felhasználók viselkedését, hogy milyen tartalmakat nézegetnek, miket kedvelnek, stb., és mindezt a tudást arra használja fel, hogy minden felhasználónak (egyénileg) olyan tartalmakat gyűjtsön össze, amik iránt jó eséllyel érdeklődnének.
Ebből következik, hogy minden felhasználó Instagram oldala egyedi.
Milyen szempontok befolyásolják, hogy mi kerül ki a Keresés és felfedezés oldalra?
Kedvelések és követések
Ez minden bizonnyal a legfontosabb szempont az algoritmus számára. Az Instagram többnyire olyan tartalmakat igyekszik összeválogatni a felhasználóknak, amikhez hasonlókat kedveltek vagy amilyen fiókokat követnek. Ha például ha valaki gyakran kedvel képeket Párizsról, akkor a tartalmak többsége Párizzsal kapcsolatos lesz a Keresés és felfedezés oldalon.
Videótartalmak
A tartalmakat az Instagram általánosságban a következőképpen rangsorolja:
1. Jó minőségű videós bejegyzések
2. Átlagos minőségű videós bejegyzések
3. Jó minőségű képes bejegyzések
4. Alacsony minőségű képes bejegyzések
Mivel az Instagramon a videók automatikusan lejátszódnak, sokkal valószínűbb, hogy felkeltik a felhasználók (és az algoritmus) figyelmét, mint a statikus elemek.
Vizuális történetek
Az Instagram egy egyértelműen vizuális alkalmazás, ezért nem meglepő, hogy a vizuális szempontból legértékesebb bejegyzéseknek van a legtöbb esélyük, hogy bekerüljenek a felfedezés felületre. Igaz ez a történetekre, is, amelyeknek szintén helyük van ezen az oldalon – használj animált, vagy másképpen mozgó történeteket, és az Instagram matricáit is, hogy minél látványosabbá tedd tartalmaidat.
Hogyan juss be tartalmaiddal a Keresés és felfedezés oldalra?
Ismerd közönségedet
Az Instagram Keresés és felfedezés oldala egy rendkívül „célzott” felület. Az Instagram olyan tartalmakat jelenít meg itt, amiket a felhasználók az algoritmus véleménye szerint kedvelhetnek. Tehát neked olyan tartalmakat kell készítened, amik a te ideális közönségednek szólnak, hogy az algoritmus a releváns érdeklődési embereknek mutogassa azokat a felfedeznivalók között.
Ha hasonló érdeklődésű vagy, mint közönséged (olyan dolgokat posztolsz, amik tetszenek, és ezeket ők is kedvelik), akkor érdemes rápillantanod saját Keresés és felfedezés oldaladra, hogy lásd, mik jelennek meg neked (talán hasonlóak lesznek követőid, és ideális követőid felfedeznivalói is). Figyelj oda arra is, hogy milyen videók jelennek meg itt, és próbálj ötletet meríteni belőlük saját videóidhoz!
Ügyelj rá, hogy a legjobb időszakokban posztolj
Ha azt szeretnéd, hogy bejegyzéseid a legtöbb felhasználót érjék el nem sokkal az után, hogy kiposztoltad őket (ez fontos szempont az Instagram rangsoroló algoritmusa számára, tehát igen, ezt szeretnéd), akkor tudnod kell, hogy célközönséged mikor a legaktívabb az Instagramon. Az emberek csak akkor foglalkoznak a tartalmaiddal, ha online vannak, amikor posztolod őket.
Ha az Instagram azt észleli, hogy egy bejegyzésed nagyobb aktivitást vált ki a megszokottnál, akkor több esélyed lesz bekerülni a Keresés és felfedezés oldalra.
Azt, hogy mikor érdemes posztolni az Instagramon rengetegen kutatták már. Egyesek szerint a szerda a legjobb nap, vagy épp a péntek – vannak, akik a reggeli órákra esküsznek, míg mások az estiekre, és így tovább. Az igazság az, hogy ezek az eredmények és statisztikák semmit nem árulnak el neked a saját közönségedről. Neked kell kiderítened, hogy mikor legaktívabbak követőid. Ehhez egyrészt megfigyelheted, hogy mely időszakokban posztolt tartalmaid kapják a legtöbb interakciót, de az Instagram analitikai eszközével még többet deríthetsz ki közönségedről.
Használd az Instagram Elemzések funkcióját
Bejegyzéseid és fiókod hatékonyságáról sok hasznos információt deríthetsz ki az Instagram Elemzések eszközével, amennyiben üzleti fiókkal rendelkezel. Az Elemzések eszköz hasznos adatokat kínál tartalmaidról, történeteidről, és még közönségedről is.
Ha még nincs üzleti profilod, akkor nem fogod látni az Elemzések menüpontot az Instagram felületén. Az üzleti fiókra váltás egy egyszerű folyamat, és érdemes az Instagram saját útmutatóját követni hozzá. Tartsd észben, hogy az Elemzések felület csak onnantól gyűjti az adatokat bejegyzéseidről, fiókodról, stb., hogy üzleti fiókra váltottál – visszamenőleg nem fog tudni elemzési adatokat megjeleníteni neked.
Ha mindez megvan, várj néhány napot (közben posztolgass rendszeresen), hogy az Elemzéseknek legyen miről adatot gyűjteniük, majd nézd meg legutóbbi bejegyzéseid statisztikáit. A felületen látni fogsz egy Felfedezés részt is, ami adatok kínál bejegyzésed megjelenítéseiről – itt láthatod majd azokat azok a megjelenítéseket is, amelyek a Keresés és felfedezés felületen történtek.
Ha egy bejegyzés jól szerepelt (sokszor jelent meg) a felfedeznivalók között, akkor gondolkodj el rajta, hogy vajon mitől volt olyan sikeres (mikor posztoltad, milyen hashtageket használtál, stb.), és használd fel ezt a tudást későbbi tartalmaidhoz is!
Tarts fent egy egységes stílust bejegyzéseid között (beleértve történeteidet is)
A legjobb márkák úgy posztolnak az Instagramra, hogy a követőknek elég csak rápillantaniuk egy képükre, és azonnal tudni fogják, hogy az adott cégtől (vagy épp influencertől) származik. Ne feledd, hogy a Keresés és felfedezés felületen külön részt kaptak, így ezeket is erősen ajánlott egységes stílusban elkészíteni.
Készíts rövid videókat termékeidről
Habár nem mindig egyszerű feladat, mindenképpen próbáld megtalálni az egyensúlyt a gátlástalan önreklámozás (ez nem menő az Instagramon) és a termék hasznos tulajdonságait bemutató videók között. Például készíthetnél egy videót arról, hogy az emberek hogyan használják termékeidet, vagy egy útmutatót ahhoz, hogy miként érdemes használni azt (esetleg a karbantartásáról, tisztításáról, stb. – ez a terméktől függ).
Az igazán profi Instagram marketingesek rengeteg videót készítenek termékeiről, amelyek közvetlen értékesítés („tukmálás”) nélkül igyekeznek eladni a termékeket. Ezek lehetnek smink-útmutatók, frizuratippek, vagy rövid információs videók arról, hogy hogyan kell összeszerelni fűnyíródat.
A tapasztalt influencerek szintén profin űzik ezt a „sportágat” – tudják, hogy mivel kelthetik fel követőik érdeklődését, és igyekeznek minél többet adni ebből nekik. Minél több ember érdeklődését keltik fel, annál valószínűbb, hogy videóik megjelennek majd a Keresés és felfedezés oldalon.
Használd az Instagram élő funkcióját
Az élő videó manapság felkapottabb, mint valaha, és ezt egyre több márka és influencer fedezi fel/látja be. Az élő videóknak szintén külön részlegük van a Keresés és felfedezés felületen, és ezek a közvetítések rendkívül széleskörű elérést képesek biztosítani számodra – persze csak ha túl tudod tenni magad azon, hogy bizony meg kell mutatnod az arcodat a nagyérdeműnek (vagy megkérni valakit a cégtől, aki vállalná ezt a szerepet).
Készíts videókat az IGTV-re
Az Instagram saját videós platformja, az IGTV felkapott népszerűségnek örvend, így nem meglepő, hogy az ide feltöltött videóknak is külön részlegük van a Keresés és felfedezés oldalon. Az IGTV hosszabb, részletesebb videók feltöltésére jött létre, és előfordulhat, hogy közönséged épp ilyeneket szeretne látni tőled. Míg a platform eleinte csak függőleges videókat támogatott, május óta már fekvő tájolású tartalmakat is fel lehet tölteni rá.
Használd okosan hashtagjeidet
A hashtagek az Instagram szerves részét képezik. Valahányszor egy hashtaget használsz valamelyik tartalmadban, lehetőséged nyílik egy teljesen új, érdeklődő közönség elé juttatnod azokat. Ehhez persze meg kell találnod a megfelelő hashtageket, ráadásul oda kell figyelned arra is, hogy relevánsak legyenek, és hogy ne használd rendszeresen ugyan azokat, ugyanis az Instagram ezt azzal bünteti, hogy szándékosan elrejti tartalmaidat követőid elől.