Az Instagram trendek jönnek-mennek, és egy márka, vagy influencer számára az ilyen trendek folyamatos követésén múlhat, hogy sikerek, vagy kudarcok elé néznek-e az elkövetkezendő időszakokban.
Azok a márkák, amelyek figyelemmel követik a trendeket az elsők között használhatják ki a legújabb funkciók és eszközök nyújtotta lehetőségeket, ráadásul mindez azt az üzenetet is sugározza követőik felé, hogy képben vannak.
Ahogy a versenymezőny egyre sűrűsödik, és szinte napról-napra bukkannak fel új innovációk, az Instagram is biztosan tartogat néhány meglepetést a tarsolyában, hogy az élen maradhasson minden idők egyik legnépszerűbb közösségi platformjaként.
Viszont ha arra vagy kíváncsi, hogy mik azok az Instagram trendek, amik jelenleg uralkodnak a képmegosztó hálózaton, akkor a következő lista neked szól!
1. Instagram trend: Több történet a bejegyzések helyett
A történetek átvették a hatalmat az Instagram felett. Naponta több mint félmilliárd felhasználó tekinti meg őket a platformon, hiszen ma már sokan ezeken keresztül értesülnek arról, hogy mit csinálnak éppen ismerőseik és családtagjaik.
Ugyanakkor, a hírfolyamban egyre inkább kifinomultabb, jobb minőségű tartalmakat láthatunk, amire – az algoritmusnak köszönhetően – lényegében rákényszerülnek azok a márkák és az influencerek, akik nem szeretnének eltűnni a többi poszt között.
A felhasználók többsége arra használja Instagram hírfolyamát, hogy információkat szerezzen belőle olyan termékekről és márkákról, amik iránt érdeklődik (vagy érdeklődhetne). Habár a márkák szempontjából ez előnyös, sok felhasználói személyes tartalmai kezdenek kakukktojásokká válni a megannyi márkás, minőségi bejegyzés között.
2. Instagram trend: Bővül a „Keresés” fül
Több mint 200 millió Instagram felhasználó böngészi napi rendszerességgel a „Keresés és felfedezés” (vagy „Explore”) fület, és ez a szám várhatóan csak növekedni fog a jövőben.
A felületről elérhető az IGTV és a Bolt funkció is, így az emberek még gyorsabban tudnak rákeresni azokra a dolgokra, amik érdeklik őket. Fontos tehát, hogy a márkák és influencerek minél inkább arra koncentráljanak, hogy bekerülhessenek erre a felületre, hiszen a felhasználók jó része ide is gyakran benéz.
3. Hang a történetek alatt
Továbbra is fontos úgy megtervezni történeteidet, hogy hang nélkül is élvezhetők és érthetők maradjanak, azonban egy idei felmérés szerint az emberek valójában élvezik az olyan történeteket, amikben szöveges alámondás, vagy zene hallható.
A zenét vagy hallható szöveget tartalmazó történetek több mint 80%-a jobban teljesített, mint a teljesen némák, ráadásul jelenleg a történetek nagyjából 60%-át bekapcsolt hanggal tekintik meg a felhasználók.
Nem kizárt, hogy a TikTok robbanásszerű terjedésének is köszönhető, hogy az emberek jobban tolerálják a hanggal kiegészített tartalmakat, de a lényeg így is az, hogy érdemes hanggal készíteni a történeteket Instagramra (ügyelve a néma élvezhetőségre is).
4. Instagram trend: Átalakulnak a címkehasználati szokások
Az Instagram számos (és nagyon változatos) matricát kínál a felhasználóknak, amikkel feldíszíthetik történeteiket, és különféle érzelmeket, hangulatokat kommunikálhatnak velük szavak nélkül is. Azonban a közeljövőben ez változni fog, és a felesleges, általános matricák helyét márkás alternatívák veszik majd át – legalább is használatban.
Mindemellett lényegesen több interaktív címkével találkozhatunk majd, még a márkák profiljain is.
5. Instagram trend: Egyszerűbb vásárlási lehetőségek érkeznek majd
Az Instagram ma már a Pinteresttel vetekszik az online vásárlás szerelmeseinek kegyeiért. 2018-ban a platform bemutatta a termékcímkéket a hírfolyamban elhelyezkedő posztokban, a történetekben, és a Bolt hírfolyamban is, a már emlegetett „Keresés és felfedezés” fülön. Ezekre a címkékre több mint 130 millió kattintás érkezik havonta, így nem kérdéses, hogy a következő lépés a közvetlen vásárlási lehetőség lesz.
Az Instagram 2019 márciusában beindította a „Checkout” alkalmazás bétatesztelését, amiben jelenleg nagyjából 20 márka vesz részt. A Checkouton keresztül lebonyolított értékesítésekért díjat számol fel ugyan a platform, de kétségtelen, hogy rengeteg márkának így is megéri majd itt árulnia kínálatát.
6. Instagram trend: Vásárlás influencereken keresztül
Az Instagram influencerek képeihez tucatjával érkeznek a „Hol vetted?” és hasonló jellegű kérdések. Hogy megkönnyítse a dolgukat, az Instagram lehetővé tette az influencerek számára, hogy felcímkézzék a képeiken megjelenő termékeket, amiket aztán a felhasználók könnyedén megvásárolhatnak a Checkout funkción keresztül.
A termékek megjelölése jelenleg csak nagyon kevés fiók számára lehetséges, és ők is csak azokat a márkákat jelölhetik meg, amelyek részt vesznek a Checkout tesztelésében. Kétségtelen azonban, hogy idővel minden ilyen korlát egyre bővül majd, és egyre többen használhatják majd a funkciókat mindkét oldalról.
7. Instagram trend: Valósághű ábrázolás
A hitelesség egy múló trenddé vált. 2019-ben minden a #nofilter címkéről szól. Több népszerű influencer is agresszívan támadja a túlretusált, teleszűrőzött képeket, és a testalkatok korlátozott reprezentálását.
Egyre több márkától láthatunk olyan képeket, különösen a történeteik böngészése közben, amiken rajta hagyták az olyan „szépséghibákat”, amiket általában el szokás tüntetni egy modellről némi retusálással. Az Aerie például már 2014 óta retusálásmentes, és ezzel rengeteg tiszteletet szerzett magának az évek során.
Számíthatunk továbbá arra is, hogy több őszinte megszólalást hallhatunk majd a mentális egészég, a testképzavarok, és más problémák kapcsán.
A márkák jó eséllyel több kreativitást visznek majd marketinganyagaikba, és „hétköznapi” emberek is megjelennek majd reklámjaikban, itt-ott leváltva a professzionális modelleket.
8. Instagram trend: Több lesz a szimpatikus influencer
A felhasználók az influencerektől is több hitelességre számítanak majd. Túl sok Instagram „sztár” ábrázolja tökéletesnek, hibátlannak, fényűzőnek az életét, amivel nem sokan tudnak igazán azonosulni – ez a trend adott teret az „Instagram kontra valóság” mémeknek is.
Sportolók, akik sérüléseiket és kudarcaikat is megosztják; szakácsok, akik a kukában landolt főztjükről töltenek fel képeket; és anyukák, akik három óra alvás után készítenek magukról sminkeletlen, kócos szelfit – ezek azok az influencerek, akikkel az emberek együtt tudnak érezni.
9. Instagram trend: A TikTok egyre erősödő befolyása
A zenés felhasználói videók népszerűségére építkező TikTok olyan iramban tör fel, mint egy gejzír, és már most tizenévesek (és felnőttek) milliói használják világszerte. Csak idő kérdése, hogy az Instagram felhasználók is átvegyék ezt a stílust, és jó eséllyel az IGTV is frissül majd, hogy megfeleljen a legújabb trendeknek és elvárásoknak.
Ennek valójában már most mutatkoznak jelei – az IGTV hírfolyama nemrégiben átalakult, és most leginkább a Snapchat és a TikTok hírfolyamainak kombinációjaként működik. A vízszintes görgetést felváltotta a függőleges, és az algoritmus automatikusan lejátssza a sorban következő videót.
A TikTok népszerű kihívása is megjelentek az Instagram felhasználók hírfolyamaiban, így hát senkit sem érne meglepetésként, ha az Instagram hivatalosan is megkönnyítené ezek terjedését a platformon, elvégre az ilyen kihívások tartalomkészítésre ösztönzik az embereket.
10. Instagram trend: További fellépés a robotok ellen
A Facebookot és a Twittert komoly kritika érte az amerikai elnökválasztásokban játszott szerepük miatt, illetve mert platformot biztosítanak a gyűlöletbeszéd terjesztésére. Néhány nemrégiben felszínre hozott jelentés szerint azonban az Instagramnak is megvannak a maga problémái.
Az elkövetkező hónapokban komolyabb fellépést láthatunk majd a platformon a zaklatás és egyéb kéretlen viselkedés ellen. Néhány ilyen megmozdulást már tapasztalhattunk is – például az érvényesítéshez való fokozott hozzáférés vagy a profilinformációk egyszerűbb elérhetősége formájában.
A Facebookon történt kizárások jó eséllyel az Instagramra is átszivárognak majd. Számos politikai figura került már kizárásra mindkét platformról.
De ami igazán komoly problémát jelenthet a legtöbb márka, influencer, és minden felhasználó számára, az a temérdek „ál aktivitás” (automatikus kedvelések, követések, kikövetések, hozzászólások, stb.), amelyek már rég óta csorbítják a platform hírnevét. A Facebook azonban már ezek felszámolását is megkezdte.