A közösségi média figyelése egy viszonylag új koncepció, ezért a mai napig meglehetősen sok kérdés és homály öleli körül. Mit jelent maga a kifejezés? Hogyan lehet figyelni a közösségi médiát? Egyáltalán miért kell figyelni, és mire kell odafigyelni? A következőkben ezekre a kérdésekre szeretnénk kimerítő választ adni, ugyanis a közösségi média figyelése mind influencerek, mind márkák számára fontos feladat!
Mi az a közösségimédia-figyelés?
A közösségimédia-figyelés (vagy „közösségi hallgatózás”) azt jelenti, hogy különböző eszközök használatával olyan tartalmakra keresel rá, amelyekben megjelenik márkád, vagy termékeid neve.
Miért kell „hallgatózni” a közösségi médián?
Egy márka, vagy influencer számára minden azon múlik, hogy milyen kép alakul ki róluk célközönségükben. Ilyen tekintetben az internet kétélű fegyver, hiszen egy márka olyan képet mutat magáról, amilyet csak akar, de mivel az emberek is véleményüket nyilváníthatják bármiről egy komment, vagy blogbejegyzés formájában, így könnyedén bemocskolhatják egy márka hírnevét (függetlenül attól, hogy jogos-e, amit állítanak, vagy sem).
A közösségi média figyelésével a márkák (és influencerek) időben értesülhetnek arról, ha valaki említést tesz róluk vagy termékeikről a közösségi médián. Így azonnal válaszolhatnak ezekre a (pozitív és negatív) megnyilvánulásokra, hogy tisztázzák az esetleges félreértéseket, és megvédjék hírnevüket.
A közösségi hallgatózás továbbá lehetővé teszi azt is, hogy könnyedén rátalálj a márkáddal kapcsolatos pozitív visszajelzésekre (még akkor is, ha nem márkádnak szólnak ezek az üzenetek), és hogy felmérd, milyen érzelmeket váltanak ki ügyfeleidből termékeid. Ezen értékes tudás birtokában rengeteget javíthatsz termékeiden és/vagy szolgáltatásaidon.
Milyen eszközökkel figyelheted a közösségi médiát?
Egyre több eszköz kínál ilyen „hallgatózó” funkciókat, míg vannak olyanok is, amelyek kifejezetten erre a célra készültek. Az ilyen eszközök alapvető funkcionalitásához hozzátartozik a márkanév említéseinek figyelése, illetve értesítést küldeni ezekről a fiók kezelőjének.
A korszerűbb figyelőeszközök segítik felmérni a felhasználók márkád iránt táplált érzelemit, véleményét, egyszerűvé teszik a hírnévkezelést, és általános képet festenek márkád marketingtörekvéseinek hatékonyságáról.
Jó választás e célokra a Brandmentions, a Brand24, vagy éppen a Buzzsumo is, hogy csak néhány példát említsünk.
Hogyan kell figyelni a közösségi médiát?
A közösségi médián legegyszerűbben az erre fejlesztett eszközök valamelyikével hallgatózhatsz. Hasonlóképpen a Google-hoz, a közösségi figyelő eszközök folyamatosan pásztázzák a közösségi csatornákat, és észlelik, amikor egy felhasználó egy nyilvánosan is elérhető bejegyzésben említést tesz márkádról (vagy valamelyik termékedről, szolgáltatásodról, nevedről stb.), vagy beszél rólad egy hozzászólásban.
Ez azt jelenti, hogy az eszközök szinte teljesen maguktól működnek, és neked általában csak azt kell megadnod, hogy milyen szavakra (nevek, terméknevek, márkanevek, stb.) figyeljenek oda.
Milyen gyakran érdemes hallgatózni a közösségi médián?
A közösségi média figyelése egy márka számára napi rendszerességű feladat kéne, hogy legyen. Ez talán sűrűnek hangzik, de ha belegondolsz, hogy milyen észveszejtő tempóban képesek terjedni manapság a híresztelések (akár valósak, akár nem), még egy nappal is sokat veszíthetsz, ha nem lépsz közbe időben.
A közösségi médiát figyelő eszközök ezt értesítésekkel oldják meg. Beállíthatod, hogy mely szavak említéséről szeretnél azonnal értesítést kapni, és némelyikük még akkor is szól, ha valaki egy új hivatkozást helyez el valahol, ami a te tartalmaid valamelyikére mutat.
Milyen dolgokat érdemes megfigyelni a közösségi médián?
Ez már valamivel bonyolultabb kérdés. Mint említettük, a közösségi médián „odafigyelhetsz” (az eszközök segítségével) pozitív és negatív említésekre is.
Vannak olyan eszközök, amelyek képesek értelmezni a szöveget, és ez alapján megállapítani, hogy az adott személy pozitív, negatív, vagy semleges érzelemmel beszél-e hozzászólásában, vagy bejegyzésében az adott termékről (vagy más, figyelt kifejezésről). Ezt nevezzük érzelmi analízisnek. Ez azt jelenti, hogy nem kell minden egyes rossz és jó szókombinációra szűrőt beállítanod. Fontos persze megjegyezni, hogy ez a funkció sok eszközben nem támogatott magyar nyelven.
Persze már az is óriási segítség, ha egy helyen láthatod márkád, neved vagy termékeid összes nyilvános említését. Ha például nemrégiben jelentettél be egy új terméket, akkor megfigyelheted, hogy az online világ miként reagál rá, és milyen véleményeket írnak róla a felhasználók. Ez alapján többek között azt is kiderítheted, hogy jól működik-e jelenlegi marketingstratégiád, vagy hogy érdemes lenne-e változtatni rajta.