Ugyan még csak az év felén vagyunk túl, sosem késő rászánni magadat egy friss közösségi tartalomnaptár összeállítására. Egy igényesen összerakott közösségi tartalomnaptár sokkal egyszerűbbé teheti a hétköznapjaidat, és komoly fejfájástól kímélheted meg vele magadat. Mindemellett nagy előnyük, hogy segítenek sokkal hatékonyabban kihasználni a rendelkezésedre álló munkaidőt, és megkönnyítik a csoportos együttműködést is, hiszen elkerülhetők velük az egymást ütő témák és időpontok is.
Egy közösségi tartalomnaptárt elkészíthetsz magadnak egy egyszerű Excel, vagy Google táblázatban is (az utóbbi egyszerűbb együttműködést kínál), vagy akár egy külön Google Naptárat is létrehozhatsz erre a célra csapatodnak. Mindemellett számos fizetős szoftveres szolgáltatást is igénybe vehetsz, amelyek általában további kényelmi (pl. automatizációs) funkciókat is kínálnak.
Jól hangzik? Akkor íme minden, amit a közösségi tartalomnaptárokról tudnod érdemes! Ne feledd: habár az alábbi tippek első sorban céges oldalról közelítik meg a témát, influencerként is rengeteg hasznát veheted egy közösségi tartalomnaptárnak, hiszen az alább elvek jelentős részét egyszemélyes hadseregként is hasznosíthatod!
Miért érdemes közösségi tartalomnaptárt használni?
A közösségi média marketing nem egyszerű feladat. Míg személyes bejegyzéseidet lényegében bármikor tetszőlegesen rögtönözheted, ez a módszer egyáltalán nem működik egy üzleti Facebook-oldalon, ahol az időzítés éppen olyan fontos, mint maga a tartalom. Közösségi posztolásodat tehát nagyon át kell gondolnod, ha pozitív eredményeket szeretnél látni.
Számos cégnél egy egész csapat ember foglalkozik a márka közösségi fiókjainak kezelésével. Egy közösségi tartalomnaptár biztosítja, hogy összehangolt, egységes munkát végezzenek, mindenféle fennakadás, vagy ütközés nélkül. A közösségi tartalomnaptár valójában még azoknak is elképesztően hasznos, akik egyedül kezelik egy márka fiókjait.
Hogyan állíts össze egy tartalomnaptárt magadnak (vagy csapatodnak)
Mérd fel közösségi fiókjaid jelenlegi helyzetét és szükségleteit
Hacsak nem teljesen új fiókokat készülsz létrehozni saját márkád, vagy egy ügyfeled számára, az első lépés részletesen auditálni a szóban forgó cég aktuális helyzetét. Az audit célja kideríteni többek között, hogy mely csatornákat használod jelenleg, illetve hogy milyen típusú tartalmakat osztasz meg. No persze az adott csatornák teljesítményét sem árt felmérni.
Először is vedd számba meglévő közösségi fiókjaidat – az összeset, ami márkádhoz (vagy éppenséggel ügyfeledéhez) tartozik. Jegyezd fel azokat, is, amelyeket függetlenül is lehetne kezelni, akár egy különálló osztály által, és ne feledkezz meg a korábban kiszervezett fiókokról sem. Nem árt kissé utánajárni az esetleges „elfeledett” fiókoknak, amiket korábban céged elkészített ugyan, de később sosem használtátok őket.
Ha mindenre ráleltél, gondolkodj el a következőkön:
- Hol tartózkodik jelenleg célközönséged? Olyan emberek alkotják fiókjaid követőbázisát, akik ideális ügyfeleid lehetnének?
- Tapasztaltál jelentősebb növekedést valamelyik platformon az elmúlt egy évben?
- Vannak olyan fiókjaid, amelyek nagy forgalmat vonzanak a webhelyedre, vagy több aktivitást termelnek, mint a többi?
Hacsak nem egy óriási cég marketingjéért felelsz, és nem kell széleskörű közönségeket elérned, valószínűleg nincs szükséged arra, hogy mindegyik platformon jelen légy márkáddal. Jobban teszed, ha figyelmedet, idődet, és erőforrásaidat azokra a csatornákra összpontosítod, ahol legnagyobb számban érheted el ideális ügyfeleidet. Felesleges olyan platformon erőlködni, ahol a követőbázis nem igazán érdeklődik márkád kínálata iránt. Olyan követőkre van szükséged, akik jó eséllyel ügyfeleid is lehetnek majd.
Gondolkodj el rajta, hogy milyen tartalmakat fogsz megosztani
Természetesen azt is ki kell találnod, hogy milyen típusú tartalmakat lenne érdemes megosztanod. Ez – akárcsak választott platformjaid – első sorban a közönségtől függ majd. A cél az, hogy valamilyen értéket kínálj tartalmaiddal közönségednek.
Ha például egy B2B cég marketingjéért felelsz, akkor valószínűleg menedzsereket és más döntéshozókat igyekszel megcélozni üzeneteiddel, tehát talán jobb, ha tartózkodsz a laza, humoros képektől és fogalmazásoktól (habár lehet, hogy pont ez az, amivel ki szeretnél tűnni a B2B cégek szürke tengeréből). Hasonlóképpen, ha a millenáris vagy a Z korosztályra pályázol, akkor ne traktáld őket statisztikákkal és egyértelműen önreklámnak szánt posztokkal.
Hogy milyen tartalomtípusokat használhatsz, az választott platformjaidtól függ, de a legtöbb lehetővé teszi a szöveges, képes, illetve videós tartalmak, illetve hivatkozások megosztását. Gondolkodj el rajta, hogy a közösségi tartalmakért felelős csapat mely tagjai mely frontokon a leghatékonyabbak (szövegírás, videózás, grafikák, stb.), és ez alapján oszd meg köztük a feladatokat is.
Ha rápillantasz a különböző közösségi platformok analitikai eszközeire, akkor könnyedén eldöntheted, hogy milyen jellegű bejegyzések iránt mutatnak több érdeklődést közönségeid tagjai. Minél több aktivitást termel egy bejegyzés, annál inkább érdemes minél több hasonló jellegűt készítened közönségednek. Ha például gyakrabban osztják meg képes posztjaidat, mint az egyszerű szövegeseket, akkor logikus, hogy több bejegyzésed mellé érdemes lesz egy képet is mellékelned. Nem nézegetik az élő videóidat? Ennek több oka is lehet, de ha mindent jól csinálsz, akkor lehet, hogy szimplán nem vevők az ilyen jellegű tartalmakra.
Hogyan néz ki egy közösségi tartalomnaptár
Ha már kielemezted platformjaidat és tartalmaid teljesítményével is tisztában vagy, akkor ideje a jövőbe tekinteni, és eldönteni, hogy a továbbiakban hogyan rendszerezhetnéd közösségi tevékenységeidet (és csapatodét is, ha nem egyedül dolgozol). Itt lép végre színre a közösségi tartalomnaptár.
Amennyiben használsz valamilyen közösségimédia-kezelő szolgáltatást, akkor jó eséllyel már rendelkezel is ilyennel, csak éppen eddig nem fedezted fel. Sok igényesebb alkalmazás rendelkezik valamilyen naptár nézettel, ahol lényegében közelgő közösségi bejegyzéseid időpontjait láthatod. Valami ilyesmit kell készítened neked is, ha nem használsz ilyen eszközt.
A legcélszerűbb egy táblázatot készíteni, ahol minden napot egy-egy oszlop jelöl (hétfőtől vasárnapig összesen 7 oszlop). Ezeket aztán aloszlopokra bonthatod, hogy minden nap alatt szerepeljen egy külön oszlop:
a posztolás tervezett időpontjának
a posztoló munkatárs nevének (illetve hogy melyik platformra posztol)
a posztolásra váró tartalomnak (ide kerül a bejegyzés szövege, illetve a hozzá tartozó kép vagy cikk hivatkozása)
Hét nap esetén ez összesen 7x3, tehát 21 oszlopot jelent majd hetente. A posztok ezek alatt sorokban helyezkednek majd el.
Hogyan használd közösségi tartalomnaptárodat
A módszer lényege, hogy a bejegyzéseket először vázlatosan elkészíted a naptárban, mielőtt megírnád a teljes posztot az adott platformra.
Először is válaszd ki a napot, amin posztolni szeretnél, majd az első oszlopba írd be a posztolás tervezett időpontját. A második oszlopba munkatárs neve kerül majd, illetve hogy melyik platformra készül a bejegyzés (ezt akár színkód is jelölheti). A harmadik oszlopba kerül végül a bejegyzés szövege, vagy vázlata, illetve a hozzá tartozó kép vagy cikk hivatkozása.
Ez a három oszlop jelöl majd, hogy (1) mikor, (2) kicsoda és hová, és (3) mit posztol. Amikor aztán eljön a bejegyzés publikálásának időpontja, nincs más dolgod, mint átmásolni az itteni adatokat az adott platform bejegyzés-szerkesztőjébe!