Nem könnyű manapság a digitális marketingesek dolga. Nem elég, hogy az internetezők egyre nagyobb hányada (már így is több száz millió felhasználó) használ hirdetésblokkolókat, még a Google is igyekszik kizárni a zavaró hirdetéseket a Chomr böngészőben. Mi több, a közösségi médián sem igazán érvényesülhetnek azok, akik nem öntenek komoly pénzeket a hirdetésekbe, tekintve hogy például a Facebook algoritmusa is az ismerősöktől származó tartalmakat helyezi előtérbe.
Nem csoda, hogy egy ilyen helyzetben egyre több marketinges fordul az influencer marketinghez. Ha esetleg nem tudnád, az influencer marketing lényegében azt jelenti, hogy bloggereket, YouTube-ereket, vagy közösségi médiás személyiségeket kérsz fel arra, hogy termékeidről, vagy szolgáltatásaidról beszéljenek követőiknek. Egy jól megszervezett és kivitelezett influencer kampány rendkívül kedvezően megtérülhet – sokkal jobban, mint a legtöbb egyéb digitális marketingmódszer.
Azonban fő hátulütője, hogy kifejezetten drága is tud lenni: egy-egy nemzetközi sztár konkrét milliókat kér el egyetlen szponzorált bejegyzésért cserébe. A problémát tovább fokozza, hogy ilyenkor valójában az óriási követőbázis csupán egy töredéke az, aki talán ténylegesen érdeklődik is kínálatod iránt – ilyen esetekben a megtérülés csekély, a kampány pedig veszteséges.
Erre a dilemmára a mikroinfluencerek jelenthetnek megoldást. Ők azok a kisebb követőbázissal rendelkező influencerek, akik sokkal személyesebb, közvetlenebb kapcsolatot ápolnak rajongóikkal, köszönhetően többek között annak, hogy az emberek egyszerűbben azonosulnak egy velük azonos társadalmi státuszú valakivel, mint egy dúsgazdag hírességgel. A mikroinfluencerek mindemellett általában egy adott témát, vagy témakört fednek le, ezzel egy nagyon érdeklődő, aktív követőbázist gyűjtve maguk köré
Íme néhány tipp ahhoz, hogy hogyan hasznosítsd a mikroinfluencerek szűk, ámde annál erősebb befolyását!
1. Keresd meg a legideálisabb influencereket
Az M&Ms mikroinfluencerek segítségét kérte fel új menta ízesítésű cukorkáik népszerűsítésére Új-Zélandon. Az édességekre specializálódott cég egy influencer platform segítségével keresett magának sportolókat, divatbloggereket és pékeket egy több mint 4500 influencert tartalmazó adatbázisból.
Minden választott mikroinfluencer saját stílusában építette bele termékét megszokott tartalomfolyamába – a sportolók arról beszéltek, hogy milyen jól esik egy kis finomság egy edzés után, míg voltak pékek, akik tortareceptekben használták fel az új M&Ms cukorkákat. A kampány összesen 29 bejegyzést eredményezett, amelyek közel 680 ezer felhasználót értek el 12,6%-os aktivitási aránnyal.
A megfelelő influencerek felkutatása hosszadalmas munka lehet, de legalább többféleképpen is hozzáláthat egy márka. Például szétnézhet jelenlegi követői között, vagy végigböngészheti a releváns hashtageket vagy helycímkéket, hogy új lehetséges jelölteket találjon erre a pozícióra. Ezért érdemes inkább rápillantani egy influencer marketing platformra, amely egy helyen gyűjti össze a különböző méretű influncereket.
2. Legyen egy tartalomgyűjtő platformod
2007-ben a Gap divatmárka hat divatbloggernek biztosított korai hozzáférést akkori tavaszi kollekciójához. Mindegyikük képeket osztott meg az új Gap termékekről követőivel blogjaukon, amelyek olvasottsága ötezer és 300 ezer között mozgott (tehát mikroinfluencerek is voltak közöttük).
A márka egy külön kampánywebhelyet és egy Facebook albumot is készített (styld.by), amelyekre aztán feltöltötte a bloggerek által készített képeket. A kampány többek között azért sikerült olyan hatásosra, mert egy-két helyen összpontosította több influencer tartalmait.
3. Törekedj kreatív tartalmakra
A Travel Leaders is sikereket könyvelhetett el, amikor mikroinfluencereket használt közösségi média marketingje részeként. Persze az utazási irodák piaca rettenetesen telített, ezért a cég úgy gondolta, hogy valami igazán egyedivel igyekszik majd kitűnni a tömegből a Facebookon, ami már önmagában nagy kihívás egy ekkora platformon.
A Travel Leaders a Shuttlerock Instant Video technológiája segítségével rövid dinamikus videókat készített állóképekből, ami egy 79%-os növekedést eredményezett átkattintási arányukban.
A mikroinfluencerekkel való együttműködés gyakran úgy zajlik, hogy az adott partnerre bízod a tartalomkészítés oroszlánrészét. Azonban ez nem jelenti azt, hogy nem önállósíthatod magad, hogy ezzel is fokozd a kampány hatékonyságát – hasonlóképpen a Travel Leaders rövid videóihoz, vagy a Gap kampánywebhelyéhez.
4. Ne hanyagold el a határozott márkapromóciókat a mikroinfluencer tartalmak mellett
A mikroinfluencerek nyújtotta lehetőségekre hívta fel a figyelmet, amikor a Sperry’s Instagram felhasználók képeit kezdte el újraposztolgatni, amelyeket a termékeikről készítettek. Egy ezt követő utókampány a cég esős időre fejlesztett lábbelijeit helyezte a középpontba, illetve olyan divatbloggereket, akik már korábban is kedvelték a Sperry’s termékeit.
A kampány több mint 4,7 millió megjelenítést ért el, amelyek fele az influencereken keresztül érkezett. Mindemellett az Instagramról 66%-kal többen kattintottak át a Sperry’s webhelyére.
A Twitter egyik kutatása szerint az influencerek akár 2,7-szeresére is fokozhatják az emberek vásárlási szándékát. Amikor ez egy márkakampánnyla párosul, akkor ez a mutató közel 5,2-szeresre ugrik. Ezért érdemes a márkakampányokat influencer marketinggel kombinálni!