Akik követik blogunkat egy ideje, azok minden bizonnyal tisztában vannak az influencer marketing fogalmával és jellemzőivel. Az influencer marketinget ezernyi és ezernyi cég használja sikeresen számos közösségi platformon, többek között a Pinteresten is – azonban itt egészen másképpen működnek a dolgok, mint más hálózatokon.
Általános tudnivalók a Pinterestről
Ez főleg a Pinterest sajátos jellegének köszönhető, ugyanis egy erősen vizuális platformról van szó. Na persze vizuális a Snapchat és az Instagram is, de a Pinterest egészen más irányból közelíti meg a tartalmak terjesztését – például nincsenek közösségi jellegű hírfolyamok. A Pinterest ráadásul sokkal inkább hasonlít egy keresőmotorra, mint egy közösségi platformra: az emberek főként olyan úgynevezett táblákra keresnek rá, amelyekre egy másik felhasználó számukra releváns dolgokat pinelt („tűzött”) ki.
Bizonyos értelemben egy képtárról van szó, azonban a Pinterest óriási hangsúlyt fektet a „betárazott” képek megosztogatására, pontosabban pinelésére. Ez a folyamat végtelenül egyszerű: amikor egy felhasználó lát valamit, ami megtetszik neki, akkor azt máris pinelheti egy saját táblájára is, így az adott tartalom onnantól kezdve ott is megjelenik majd.
Ez az egyik legnagyobb különb a Pinterest, és más vizuális platformok (Snapchat, Instagram, stb.) között. Itt nem saját képeket posztolsz új bejegyzések formájában, hanem más forrásokból (például webhelyedről, vagy más felhasználóktól) „pineled” őket tábláidra, és várod, hogy a többi felhasználó felfedezze ezeket a pineket, és továbbvigye magával saját tábláira.
Habár a Pinteresten is lehetőséged van értesítést küldeni követőidnek arról, hogy új képet pineltél ki, pinjeid nézettségének nagy részét a kereső felhasználók adják majd.
A Pinterest egy kereskedő szempontjából
A Pinteresten a felhasználók általában olyan dolgokat pinelnek tábláikra, amiket szeretnének eladni vagy megszerezni.
Az emberek gyakran vásárlási keresőmotorként használják a platformot, és olyan dolgokra keresnek rá, amiket szeretnének beszerezni. Amikor egy felhasnzáló meglát valamit, ami tetszik neki, azt általában pineli is, vagy azonnal utánanéz, hogy hol juthat hozzá. A cél tehát az, hogy a Pinteresten bemutasd kínálatodat, és egyszerűvé tedd az érdeklődők számára, hogy megvásárolhassák termékeidet.
Ezért van az, hogy a B2C cégek komoly sikereket érhetnek el a Pinteresten az influencer marketinggel.
Hogyan keress influencereket a Pinteresten?
A Pinteresten másképpen zajlik az influencerkeresés, mint más népszerű platformokon. Itt nem lehet csak úgy rákeresni azokra a felhasználókra, akiknek sok követőjük van, vagy nagymértékű rövidtávú aktivitást váltanak ki közönségükből.
Amikor a Pinteresten valaki pinel egy képet, akkor az hosszú ideig releváns és könnyen felkutatható marad, köszönhetően annak, hogy bármikor megjelenhet az emberek kereséseiben. Ilyen téren a pinek drasztikusan eltérnek például a tweetektől, vagy a Facebook bejegyzésektől, amelyek viszonylag rövid időn belül eltűnnek az emberek hírfolyamairól (már ha az algoritmus egyáltalán megengedi, hogy lássák ezeket).
Egy átlagos pin forgalma általában három és fél hónap után csökken a felére, míg egy Facebook bejegyzésnél ez az idő átlagosan 90 perc, egy tweet esetén pedig mindössze 24 másodperc.
Szóval mi köze mindennek az influencer marketinghez? Az, hogy a Pinteresten olyan influencereket kell keresni, akik értenek ahhoz, hogy hogyan tartsák minél tovább a keresőtalálatok között pinjeiket, nem pedig olyanokat, akik csak rendszeresen értesítik követőiket, hogy új tartalmat pineltek.
Mikro- és makroinfluencerek a Pinteresten
Mint minden más platformon, a mikroinfluencerek a Pinteresten is komoly lehetőségeket kínálnak a márkák számára. Itt a mikroinfluencerek azok a felhasználók, akik releváns, mutatós, érdekes tartalmak pinelésével szereznek maguknak közönséget, általában egy bizonyos piaci résen belül. Habár általában csupán néhány száz, vagy néhány ezer követővel rendelkeznek, ezek a követők rendkívül hűségesek és érdeklődők.
A Pinteresten azonban a makroinfluencereknek is fontos szerepük van, még ha más platformokon az utóbbi időkben sokat veszítettek hitelességükből (tisztelet a kivételnek, persze). A Pinteresten ők azok, akik általában más platformokra készítenek tartalmakat, és a Pinterestet csupán egy terjesztőcsatornának használják. Sokan azonban ezzel át is vonzzák követőik egy részét a platformra – ez különösen gyakori a divatinfluencerek esetében, akik előszeretettel pinelik saját blogjukra feltöltött képeiket is tábláikra. Értelemszerűen a makroinfluencerek nagyobb követőtáborral büszkélkednek, de követőik általában összességében kevésbé érdeklődők és aktívak, mint a mikroinfluencerek esetén.
Tippek a sikeres együttműködéshez márkáknak
Nyomatékosítottuk tehát, hogy a Pinteresten is megéri együttműködni az influencerekkel. A következőkben megnézzük, hogy hogyan érdemes megközelíteni az influencer marketinget ezen a vizuális platformon!
A tartalom többet számít, mint az influencer
Az influencer marketing más platformokon általában a körül forog, hogy milyen kapcsolatot ápol az influencer a követőivel, illetve hogy mekkora aktivitást tud kiváltani belőlük. Az, hogy milyen tartalmakat osztanak meg már általában kevésbé releváns. Az alapelv az, hogy amikor egy influencer egy terméket népszerűsít, akkor követői elhiszik majd, hogy az a termék tényleg ér is valamit.
A Pinteresten a tartalomra helyeződik át a hangsúly. Ha egy influencer készít egy jó minőségű képet, és ahhoz egy jó szöveges körítést is mellékel, akkor könnyen lehet, hogy az a tartalom fél évvel később is megjelenik valaki keresésében. A tartalomnak tehát önállóan kell jól teljesítenie, és nem támaszkodhat az influencer hírnevére, népszerűségére.
Optimalizáld képeidet a Pinterestre
Ha úgy döntesz, hogy a kampánytartalmak készítését magadra vállalod, akkor többféleképpen is tehetsz annak érdekében, hogy az emberek könnyebben rátaláljanak ezekre a keresésben.
Mindenképpen ügyelned kell többek között a képek minőségére. A Pinterest egy vizuális platform, ezért fontos, hogy letisztult, éles, megfelelő felbontású képeket használj pinjeidben.
A Pinteresten az álló arányú (lehetőleg 2:3) képek mutatnak a legjobban. A magasabb képek is jók lehetnek, például ha egy képen egymás alatt több lépést szeretnél szemléltetni. Ebből bizonyára kilogikáztad, hogy egy erősen mobilorientált platformról van szó (ami az Instagrammal ellentétben egy remek asztali böngészős verziót is kínál), tehát minden tartalom, amit elkészítesz mobilbarát is kell, hogy legyen!
A Facebookkal vagy Instagrammal ellentétben érdemes odafigyelni a SEO-ra is, elvégre a Pinterest egy igen fejlett keresőmotor, amire optimalizálhatod a képekhez mellékelt leírásaidat. Az igazán képzett Pinterest influencerek ezzel is tisztában vannak, és ügyelnek tartalmaik keresőoptimalizálására.
Küldj termékeket az influencereknek és bízd rájuk a tartalomkészítést
A makroinfluencerek egy része különösen igényes tartalmaival vált híressé a Pinteresten. A mikroinfluencerek ezzel szemben tartalomterjesztésük miatt olyan sikeresek. Mint más platformokon, a márkák gyakran termékeket küldenek az influencereknek, hogy azokról pineket készítsenek, és népszerűsítsék őket követőik köreiben.
Célozz meg olyan influencereket, akik profi tartalomkészítők egy (számodra releváns) piaci résen belül
Ezek általában olyan mikorinfluencerek, akik szoros kapcsolatot ápolnak követőikkel. A márkák képeket biztosíthatnak számukra, vagy – ami még jobb – el is küldhetik nekik a termékeket, amikről tartalmakat készíthetnek, és bemutathatják őket követőiknek.
Kérd fel például arra influencereidet, hogy készítsenek természetes pillanatképeket hétköznapjaikról, amikben természetes, indokolt módon jelenik meg a termék – hasonlóképpen úgy, mint egy filmben. A kreatív lehetőségek listája végtelen.