Kezdő vloggerként biztosan te is sokat tűnődtél azon, hogy vajon miről is lenne érdemes vlogokat készítened, hogy népszerűbbé tehesd YouTube csatornádat. Az interneten nézelődve rengeteg olyan cikkel találkozhatsz, amiben a legfőbb tipp csupán annyi, hogy „légy önmagad”. Habár ezt mindenképpen érdemes megfogadni, konkrétan nem segít sokat az ötletelésben.
Mi most ebben a cikkben sokkal konkrétabb tartalomtippeket sorolunk fel, amik között biztosan találsz majd olyat, amit élvezettel csinálsz, és közönséged is nagyra értékeli majd – persze az utóbbi sokban múlik azon is, hogy hogyan teszed magadévá ezeket a módszereket! Kezdjük is!
1. „Kérdezz bármit” videók
Hogy megerősítsd a kapcsolatot nézőiddel, egy jó taktika hagyni nekik, hogy olyan kérdéseket tegyenek fel neked, amiknek semmi közük nincs videóid megszokott témáihoz. Minél több ilyen kérdésre adsz választ, annál közelebb kerülsz közönségedhez, és annál inkább egy barátként tekintenek majd rád, nem csak egy újabb internetes „videózóként”.
A „kérdezz bármit” jellegű videók elkészítésére két lehetőséged van – mindkettőt érdemes bevetni, ha teheted. Az egyik opció felkérni közönségedet, hogy tegyenek fel neked kérdéseket egy videó hozzászólásai között, vagy a közösségi médián, ahol egy speciális hashtaggel is megjelölik kérdéseiket. Ezekre aztán egy összefoglaló válaszvideóban válaszolhatsz. A másik lehetőség élő közvetítést indítani, ahol a nézők élőben tehetnek fel kérdéseket, és így kell válaszolnod rájuk.
2. Kérj tanácsot nézőidtől
Senki sem rázza ki a kisujjából az ötleteket, és még a legnagyobb YouTube-erek is szoktak néha a közönségükre támaszkodni, amikor egyszerűen nem jön az ihlet. Indíts egy élő közvetítést, amiben megkérdezed, hogy miről szeretnének videókat látni nézőid, vagy készíts egy szavazást, amiben megadsz néhány olyan opciót, amiken gondolkodtál már, de nem tudtál dönteni.
3. Készíts egy kulisszák mögötti videót
Ha szeretnéd megerősíteni a közötted és közönséged közötti kapcsolatot, akkor ideje személyesebb vizekre evezni. Mutasd meg nekik, hogy ki is vagy valójában, és hogy hogyan csinálod azt, amit csinálsz – vidd be őket a kulisszák mögé, magyarázd el, hogy hogy készül egy videód, hogy milyen felkészülés előzi meg, milyen felszerelést használsz, és hogy mennyi munka is van ebben az egészben.
4. Mutasd be barátaidat is a nézőknek
Kérd meg barátaidat, vagy éppen párodat, hogy csatlakozzanak hozzád egy-egy videód elkészítése során. Ezzel a videó sokkal személyesebb, barátságosabb hangulatot nyer, és a nézők értékelik, ha bepillantást nyerhetnek személyes dolgaidba. Persze érdemes olyasvalakit felkérni erre, akit nem zavar, hogy idegenek látják majd az interneten.
5. Mesélj el egy személyes történetet
A történetmesélés, vagyis a storytelling elengedhetetlen része egy jó vlogger felhozatalának. Ez persze nem meglepő, hiszen ki ne szeretne végignézni és hallgatni egy jó történetet? A történet nem is feltétlenül kell, hogy kapcsolódjon a csatorna általános témaköreihez, csak legyen érdekes, és tartsa meg a nézők figyelmét az utolsó pillanatig.
6. „Egy napom” videó
Gondolkodtál már azon, hogy miért olyan sikeresek világszerte a különféle valóságshow-k? Mert az emberek szeretik látni, hogy hogyan is telik kedvenceik egy átlagos napja. Használd ki ezt az érdeklődést, és készíts egy videót arról, hogy ébredéstől lefekvésig mi történik veled egy tipikus hétköznap során! Vidd magaddal kamerádat, mutass be helyszíneket, ahol általában megfordulsz és esetleg embereket is, akikkel gyakran beszélsz (persze csak ha ők is beleegyeznek).
7. Válogatásvideó
Egy másik jó taktika fogni legérdekesebb videóid legjobb részeit, és összevágni belőlük egyetlen válogatást – ahogyan sok TV műsor is teszi ezt év végén. Persze neked nem kell év végéig várni ezzel – a válogatásvideók különösen az olyan YouTubereknek segíthetnek, akik még csak most próbálják felfuttatni csatornájukat. A nézők szívesen nézik vissza a legjobb pillanatokat, még akkor is, ha már látták őket külön-külön, és ezek általában sok megosztást is kapnak!
8. Dobj össze egy bakiparádét
Nem csak legjobb, hanem legkínosabb pillanataidat is összevághatod néhány nagyon vicces válogatás formájában. Sok vígjáték végén mutatják be a bakikat, amiktől az egész stáb – és persze a nézők is a hasukat fogják a nevetéstől. Ne hibázz szándékosan, az őszinte pillanatok a legjobbak! Bőven lesz elég baki, amik kész videóidba egyébként biztosan nem kerülnének bele – ezek közül válogass!
9. „Hogyan…” videók
A YouTube-on emberek milliói keresnek különféle útmutató videókat, hogy lássák, hogyan is kell megoldani egy problémát, vagy megcsinálni gyakorlatilag bármit – hogyan kell kerékpárt szerelni, hogyan készül a túrós tészta, hogyan sminkeljük magunkat úgy, mint XY filmsztár, és így tovább. Ha értesz valamihez, akkor az egyik legjobb dolog, amit tehetsz, hogy megosztod ezt a tudást nézőiddel, és mindenki mással, aki érdeklődik a téma iránt, de nem ismeri csatornádat… még.
10. Kihívások
A videós kihívások évek óta népszerűek a YouTube-on, és persze más közösségi platformokra is átterjedtek már. Számtalan kihívás van, amik közül kiválaszthatod, hogy melyeket csinálnád meg a legszívesebben. Ezek a videók könnyedén virálissá válhatnak (ez azt jelenti hogy rövid időn belül sokan megosztják őket), de persze ügyelj rá, hogy ne csinálj bolondot magadból. Érdemes ráugrani egy-egy éppen trendi kihívásra, hogy a videó releváns maradjon – egy két hónappal ezelőtti nem fog akkorát szólni.
11. Készíts kvízvideót
A kvízvideók koncepciója végtelenül egyszerű – készíts egy videót, amiben kérdéseket teszel fel nézőidnek, és nincs más dolguk, mint megválaszolni azokat a hozzászólások között. Ez sokat segít abban, hogy videódon megnőjön a nézői aktivitás, és közönséged tagjai is sokkal inkább úgy érezhetik magukat, mintha egy közösség tagjai lennének. A kvízből nyereményjátékot is csinálhatsz – akik minden kérdésre helyesen válaszolnak, nyerhetnek valamit!
12. Dokumentumvideó
A dokumentumfilmek (és -videók) célja körüljárni egy témakört, és minél több információt átadni arról a nézőknek. Ezek általában nem férnek bele egy 5 perces formátumba, de ha elég érdekes tartalmakat tudsz összekészíteni közönségednek, és rá tudod venni őket, hogy végignézzenek egy hosszabb videót is, akkor azzal azt jelzed a YouTube algoritmusának, hogy igazán minőségi munkát végzel. Ha rendszeresen eléred ezt, videóid egyre magasabb pozícióba kerülnek majd a keresési találatok között.
13. Tudósíts egy rendezvényről, eseményről
Sok vlogger jár különféle eseményekre, rendezvényekre, és dokumentálja ottani élményeit videók formájában. Ez egy nagyon jó taktika arra, hogy csatornád friss és releváns legyen, és a téma lényegében magát adja. Az ilyen tudósítások általában egy-egy nap összefoglalóját tartalmazzák, de ez persze azon is múlik, hogy tudsz-e minden nap végén foglalkozni az adott nap anyagának összevágásával és feltöltésével, vagy inkább megvárod, míg hazaérsz, és egyetlen videóban adsz át mindent közönségednek. A nyilvános eseményekről élőben is tudósíthatsz!
14. Toplista videók
Ha gyakran beszélsz termékekről vagy szolgáltatásokról videóidban, akkor összeállíthatsz egy top 5, vagy top 10, stb. jellegű videót azokból, amiket a legjobbnak tartasz. Természetesen felsorolhatod akár kedvenc ételeidet, filmjeidet, helyeidet, vagy együtteseidet is.
15. Készíts közös videót valakivel
A YouTuberek közötti együttműködésekkel minden fél jól jár, és sokan nagyon gyakran dolgoznak együtt másokkal közös videókon, hogy népszerűsítsék egymás csatornáit. Azonban a közönség kibővítése nem az egyetlen előnye az ilyen kollaborációknak. Valahányszor valaki mással dolgozol együtt, ihletet, inspirációt gyűjthetsz munkátokból, és ezt későbbi egyéni videóidban is felhasználhatod.
Keress olyan YouTube személyiségeket, akik hasonló témájú csatornát vezetnek, mint ami a tiéd is, hogy közönségeitek biztosan érdeklődjenek a másik fél iránt is. Nem muszáj a legnagyobb YouTubereket hajkurászni, sokan nem fognak összeállni kezdő csatornákkal – két kezdő azonban hamar hírességet csinálhat egymásból, ha jól össze tudnak dolgozni!